hacklink
18. sep
 
Bare i vest hus kan bli revet?
I det siste har det i HA vært to store oppslag om borettslag som er engstelige for hva som kan komme til å skje som følge av en mulig utbygging.

Publisert: 26.okt.2016 11:19
Oppdatert: 26.okt.2016 11:33

Det siste oppslaget var torsdag den 20. oktober der beboerne i borettslaget Mjøsgløtt var redde for at blokkene kunne bli revet om vestalternativet blir valgt. Det forundrer oss at det bare er om Korridor vest slike problemer får så store oppslag, ikke om dem som er engstelige i Midt og Øst, der det vil bli mye mer riving og ødeleggelser enn i Vest. Men siden disse ikke har fått brev om alt det fryktelige som kan skje med deres boliger, har de kanskje ikke blitt så urolige at de går til avisen.

Det forrige oppslaget på nesten tre sider var beviselig bygget på en feil JBV hadde i sine fagrapporter. I oppklaringen sa JBV at det er svært lite sannsynlig at Atriumshaven blir revet hvis kulvert blir valgt! Nå er det beboerne i borettslaget Mjøsgløtt som i oppslag over to sider, hevder at blokkene kanskje blir revet for å skaffe plass til en boligrigg som skal stå der under arbeidet med en rømningsveg. Denne gangen er det ikke feil fra JBV som ligger til grunn, men at borettslaget har forvekslet to ellers ganske like tegninger. Begge tegningene finnes i «Tegningshefte Hamar», som JBV publiserte i juni. Figurene nedenfor viser bare utsnittet som gjelder denne rømmingsvegens åpning:

Vi ser at i begge løsningene ligger tunellåpningen i den skogkledde kollen nord for borettslaget (de to blokkene er farget gult). I det bildet som er merket K1-3B, som representerer kulvertalternativet, er riggområdet tegnet på skrå, på grøntarealet foran blokkene. I bildet merket K1-2B, som representerer bruløsningen, er riggområdet ikke tegnet på skrå, og ligger delvis over de gule blokkene. Det er ikke lett å forstå at de to riggområdene skal ha ulik plassering, og det er nærliggende å tro at dette skyldes hastverksarbeid i en høyst foreløpig plan. Hvorfor skulle for eksempel JBV rive to nye blokker for å få plass til en vanlig brakkerigg, når det er masser av plass mellom blokkene og dagens jernbanespor? Slikt lukter det i alle fall ikke særlig lønnsomhet av.

Det er ikke lett å sette seg inn i disse plantegningene og se og tolke forskjellene. Og det er trist at JBV ikke kan bidra mer for å oppklare slike misforståelser.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke