Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
SØPPELTØMMING: Debatten fortsetter.
FOTO: Trond Lillebo
 
Bare pris? Refleksjoner fra en innkjøper
I kjølvannet av RenoNorden-konkursen skrives det mye om offentlige innkjøp. Her er noen refleksjoner fra en innkjøper som ikke er involvert i kommunale søppelinnkjøp.

Publisert: 04.okt.2017 10:50
Oppdatert: 04.okt.2017 12:18

Prinsippet i offentlige innkjøp er enkelt: Det skal være konkurranse – og konkurransen skal gjennomføres forutsigbart og likebehandle alle tilbydere.

En konkurranse har følgende struktur i sine krav:

– Kvalifikasjonskravene skal sikre at tilbyder er kvalifisert for jobben, for eksempel har god økonomi og har god erfaring fra det aktuelle området. Tilbydere som ikke oppfyller kvalifikasjonskravene blir avvist.

– Kravspesifikasjonen lister alle krav til den aktuelle vare eller tjeneste basert på oppdragsgivers behov. Her legges lista slik at de tilbyderne med dårligste løsning blir avvist, men helst ikke så strengt at ingen klarer å levere.

– Tildelingskriteriene benyttes til å rangere de tilbudene som er igjen. Her konkurreres det typisk på høyest mulig kvalitet på vare/tjeneste og lavest mulig pris. Disse kriteriene er vektet i prosent.

I tillegg til oppdragsgivers behov, er det også krav som ivaretar samfunnshensyn, som for eksempel krav til ytre miljø og lønns- og arbeidsvilkår.

Må man kjøpe? Nei. Ethvert kjøp starter i prinsippet med en vurdering av om behovet kan dekkes i egenregi eller om varen/tjenesten må kjøpes. Å selv produsere de PC-er, møbler, strøm eller gardiner som trengs, er vanligvis uaktuelt for en offentlig virksomhet. Derimot er det tradisjon for det offentlige å selv produsere barnehagetjenester, undervisning, tannhelsetjenester, pleietjenester, kollektivtjenester – og renovasjonstjenester. På disse områdene går stadig diskusjonen om hva det offentlige selv bør produsere, og hva som bør kjøpes. Her står både ideologi og hva som er praktisk sentralt.

Men når beslutningen om kjøp først er fattet, består jobben av å ha innsikt i behovene som skal dekkes, uttrykke disse på en klar måte i konkurransen og velge den tilbyder som har beste miks av pris og kvalitet. Deretter skal kontrakt skrives og oppfylles i kontraktsperioden – av begge parter.

Kan man forsikre seg mot avtalebrudd? Nei. Man kan lage gode kvalifikasjonskrav, men noen garanti for at leverandøren blir en god leverandør gis ikke. Og hvis leverandøren ikke leverer som forventet, må det etter avtaleretten gjennomføres en prosess før en avtale kan sies opp. Bevisbyrden ligger hos oppdragsgiver.

Bare pris? Tja, hvorfor ikke? Noen ganger er kravene tøffe – og ber man om Rolls-Royce, så er det greit å få den billigste Rollsen. Men stort sett er pris et av flere tildelingskriterier, Da er kunsten å vekte de ulike kriteriene slik at det beste hos tilbyderne trigges – både med hensyn på pris og kvalitet.

RenoNorden var Norges største leverandør innen renovasjonstjenester for husholdninger. De var kvalifisert, oppfylte kravspesifikasjonen og hadde beste kombinasjonen av pris og kvalitet. Det er ikke lett å avvise en slik leverandør. Gjør man det, sitter klagen løst og sjansen for å tape saken er stor. Tape store anskaffelsessaker kan være en svært dyr affære.

Men de hadde jo så lavt tilbud. Kunne man ikke avvist dem på dette grunnlaget? Ja, det er en klausul i anskaffelsesregelverket som åpner for å avvise «unormalt lave tilbud». Men det er også lov for en aktør å prise seg lavt for å kapre markedsandeler, også med priser under kostpris. Å vite når man står overfor det ene eller andre, er ikke enkelt, og å avvise tilbud på dette grunnlaget er vanskelig.

Så når RenoNorden går konkurs, blir det feil å skyte på innkjøperen. Det er RenoNorden som har gjort en dårlig jobb, solgt seg for billig og må bære konsekvensene. Innkjøper styrer mye, men prisene bestemmer markedet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke