15. sep
Jernbanetraseer: Hamar midt krever et kryss (i lys grønt) mellom Dovrebanen og Rørosbanen på 50 mål, noe som raserer strandsona og veldig mye bebyggelse i østre Hamar.
 
Bare to hovedtraseer er realistiske
Bare Hamar vest og Hamar øst er realistiske alternativer for ny bane i Hamar. Alt annet er egnet til å forsinke banen eller hindre at den kommer hit.

0
Publisert: 04.aug.2015 04:00
Oppdatert: 04.aug.2015 06:55

MENINGER

Det ble enda mer klart da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) svarte på et spørsmål fra stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen (Ap). Der påpeker statsråden at de samlede kostnadene for Intercity-utbyggingen ikke må økes. Blir det dyrere enn ventet et sted, går det utover utbyggingen et annet sted. Kravet fra ministeren utelukker Hamar midt (H2), som ifølge Jernbaneverket koster minst tre milliarder kroner ekstra.

Verken kommunestyret eller Jernbaneverket avgjør trasevalget. Det gjør regjeringa og Stortinget. Den mektigste politikeren der er samferdselsminister Solvik-Olsen. Han vil ha mest mulig dobbeltspor for milliardene.

Allerede sist vinter påpekte prosjektdirektør Anne Siri Haugen i Jernbaneverket på minst to åpne møter her hvilket syn Solvik-Olsen har. I tillegg til hva han skrev til Trettebergstuen, sa hun med henvisning til ham at om utbyggingen blir for dyr i starten, bygges banen ikke videre til Lillehammer. Mange synes å ha glemt eller fortrengt statsrådens krav om kostnader. De opptrer som om de krava ikke eksisterer. Det er å lure folk.

Bare av hensyn til husfreden og for å unngå omkamper, gikk Jernbaneverket med på å utrede også Hamar midt.

Som tidligere medarbeider i HA intervjuet jeg i flere år tallrike statsråder, stortingsrepresentanter, Jernbaneverket, lokale politikere, direkte berørte og aksjonister om ny bane. Det ga meg og HA-leserne mye nyttig informasjon. Siden da har vi fått mye ny informasjon. Noe av det viktigste all den informasjonen forteller, er at mange alternativer er urealistiske.

Blant dem er Hamar midt. Det er altfor dyrt, og det fyller ikke de jernbanetekniske krava. I tillegg raserer det strandsona og svært mye bebyggelse i østre bydeler. Krysset mellom Dovrebanen og Rørosbanen krever at alle hus på et 50 mål areal må rives, og ei svært bred byggegrøft kreves fram til Vangsvegen.

Med Hamar midt bygges ny bane i første omgang ikke fram til Hamar, men stopper et sted i Stange. Det skyldes at den ikke kan ende i et hull i bakken. Tilsvarende er for Hamar øst (H5). At Venstre her likevel står fast ved Hamar midt og går imot å utrede Hamar vest (H1), som hittil er den mest trolige traseen, gjør at partiet havner på det samme sidesporet som moderpartiet alt står på. Dit kom Venstre da det i Stortinget 16. desember 2011 stemte sammen med Høyre og Kristelig Folkeparti for å utsette ny bane og E6 fra Espa til Minnesund. Fremskrittspartiet sa nei til banen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke