Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Bedre læring
Språk i norsk skole.

Publisert: 16.des.2015 04:00
Oppdatert: 16.des.2015 10:45

Gamle, erfarne norsklærere med livslang fartstid i den videregående skole og med brennende interesse for sine elever fraråder på det sterkeste å la nynorskorganisasjonenes særinteresser og markeringsbehov styre norsk skolehverdag.

Det er elevene det gjelder. Det er hevet over tvil at norske skoleelever trenger å lære å lese og skrive bedre, og da er det meningsløst at de skal lære å skrive norsk på to måter. Det ser ut til at nynorskorganisasjonene og deres politikere infiltrert i de fleste partier er mer opptatt av hva de kan gjøre for å «styrke» nynorsken enn hva som kan hjelpe elevene til bedre læring.

Man vil at elevene i barneskolen skal ha lærebøker på nynorsk slik at nynorsk kan bli mer «alminnelig». Dette skal man da servere elevene som ennå ikke har knekket lesekoden og står på terskelen til en livslang læringsprosess frem mot å beherske et funksjonelt og godt skriftspråk i det norske samfunn.

Man kan ikke si at slike tanker utmerker seg- hverken ved fremsynthet eller interesse for elevenes situasjon. Argumentene fremsettes utelukkende for å fremme et mindretalls særinteresser. Det gjelder å gå baklengs inn i fremtiden. I mellomtiden lider elevene.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke