Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Behold stasjonen i sentrum

0
Publisert: 25.mai.2016 04:01
Oppdatert: 25.mai.2016 04:01

For 1 år siden (6.5.2015) presenterte Jernbaneverket (JV) planprogram for dobbeltspor Sørli – Brumunddal for Formannskapene i Stange, Hamar og Ringsaker med 3 trasevalg gjennom Hamar. Da planen ble behandlet 3. juni, var det et enstemmig Formannskap i Hamar som gikk inn for utredning av alle 3 alternativene på like vilkår. Den enigheten varte ikke lenge. Før kommunevalget i september vendte både Busterud (BL) og Fangberget (H) tommelen ned for Vest-alternativet. Fangbergets løsning var sammenhengende tunell fra Stangesida til Jessnes. Stig Vaagan (V) - kommunens jernbanetalsmann, ville ikke en gang ha Vest utredet. Hva er konsekvensen dersom de som «leker tog i den politiske sandkassa», står på sitt og ikke får det som de vil? Den sprikende banedebatten kan ha bidratt til at dobbeltsporet vil stoppe i Hamar eller i verste fall på Stangesida. Hamar kan rett og slett bli satt på vent.

Det er avsatt 100 milliarder kroner til IC-utbygginga. Både samferdselsminister Solvik Olsen og prosjektdirektør Anne Siri Haugen i JV har ved flere anledninger vært krystallklare på at går det for mye penger til det indre triangelet (Hamar, Tønsberg og Fredrikstad), vil det gå på bekostning av det ytre – blant annet til Lillehammer. Det er som HA avsluttet i en leder 6.6.15: «I bakgrunnen sitter Samferdselsdepartementet tungt på pengesekken og har ikke en eneste ekstra krone å gi til Hamar uten at håpefulle planleggere andre steder får svi for det».

Mitt budskap har i flere debattinnlegg vært og er: Stasjonen må fortsatt ligge i sentrum. Årlig reiser 3 millioner passasjerer forbi Hamar. Med stasjonen plassert ved Vikingskipet, vil de ikke se snurten av byen som trenger jernbanen som en naturlig del i et levende bybilde.

Ingen av trasevalgene er perfekte, men Vest-korridoren sparer i alle fall rasering av østre bydeler og næringsområdet ved Vikingskipet. Der har folk og bedrifter etablert seg i forvisning om at ny infrastruktur ikke skal ødelegge framtida. Langs dagens linje vet alle at her går det jernbanelinje som i takt med utviklingen må forventes å bli modernisert.

Dagens jernbane har ligget der siden 1894. Om Gjøvik da hadde fått jernbanen, er det tvilsomt om hamarborgerne i dag kunne sitte i Strandgateparken og nyte sin kaffelatte med fuglekvitter, bølgeskvulp i Mjøskanten og fri utsikt til Helgøya. Sannsynligvis ville strandområdet vært utbygd med forretninger og herskapsboliger. For da som nå, - det er penga som rår.

Nå får vi vente til 1. juni for å se hva JV legger på bordet. Jeg håper Vest blir presentert med en akseptabel teknisk og økonomisk løsning, for Hamar trenger jernbanestasjon i sentrum.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke