hacklink
buy instagram followers
19. sep
STRANDGATA: På kafe i Strandgata. Men bare ett tog gikk forbi.FOTO: JENS ERIK JENSRUD
 
Beslutning før utredning er bakvendt
Jeg forstår ikke partier og grupperinger innad i mitt eget parti som på død og liv skal flagge trasèvalg, nå, før utredningene er lagt på bordet om tre mulige løsninger.

Publisert: 18.aug.2015 04:00
Oppdatert: 18.aug.2015 10:55

For meg er det bakvendt. Jeg stiller til valg på at jeg vil være med og bestemme den beste traseen for Hamar og miljøet, basert på kunnskap og diskusjoner etter at utredningsarbeidet er ferdig. Bevaring og utvikling av Hamars strandsone, sentral plassering, god atkomst og parkering for sykler og biler, byutvikling og hensyn til bomiljø vil være viktige kriterier for mine vurderinger.

Jeg skjønner at det snart er valg. Jeg skjønner at det er de som velges inn som skal avgjøre ett av alternativene kommende periode. Det jeg ikke skjønner er hvorfor et nær enstemmig kommunestyre før sommerferien gikk inn for Jernbaneverkets anbefaling om å utrede tre alternativer, og at både Høyre og BBL allerede nå, hvor utredningene knapt er påbegynt, velger å gå ut offentlig og skrote ett av alternativene de selv var med på å stemme frem om å bli utredet.

Jeg håper det ikke er valgflesk. Det fortjener verken saken eller de som bor i Hamar by og bygd. Grupperinger i eget parti hadde også lyst til å gi et alternativ en klar preferanse, men de var i klart mindretall. Arbeiderpartiets linje er soleklar: Utredning først, før beslutning. Kunnskap, ikke forutinntatthet og skråsikkerhet.

Slik sett synes jeg Venstre står med ryggen rak, sammen med partiene i posisjon og Miljøpartiet. De har hele tiden vært tydelige på at de ikke ønsket at trase langs strandsonen skulle utredes overhodet. Ærlig sak.

Jeg synes det er vanskelig å være så kategorisk. Jeg synes det er for tidlig å utelukke at dobbeltspor langs dagens trasè kan være en av løsningene. For meg vil det være avgjørende at løsninger som presenteres med jernbanespor klarer å ivareta Hamars flotte tilknytning til Mjøsa. Jeg mener det er viktig at hele Hamars grense mot Mjøsa skal være grønn og blå; bestående av natur – og friområder og et maritimt miljø.

Samtidig mener jeg det nå er tidenes mulighet til å se om det finnes løsninger for et alternativ til dagens trasè, slik at faktisk hele strandsonen kan bli jernbanefri. Heller enn å forholde meg til velforeninger og andre forståsegpåere om de dramatiske konsekvensene av et tunnelalternativ med stasjon under bakken, eller rasering av bydeler og tapt matjord, ønsker jeg altså å kunne vurdere dette basert på informasjon og kunnskap i kjølvannet av utredningsarbeidet som er i gang.

Til slutt et apropos til barrierevirkning? Sist jeg satt på kafè i Strandgata rakk jeg å telle 340 biler, noen busser, tre syklister og ett tog. Tanken om at det var tog og togspor som var barriere mot Mjøsa slo meg ikke. I pågående utredningsarbeid bør lista ligge svært høyt når det skal vises hvordan dobbeltspor etter dagens trasè kan løses, der strandsonen ivaretas og utvikles, og at traseen ikke blir en negativ barriere mellom sentrum og Mjøsa.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke