Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Gardermoen: Et resultat at beslutninger tatt langt bak i tid.Foto: Christian E. Bergheim
 
Best at det gikk som det gikk?
Svar på innlegg om Gardermoen fra Torstein Hervland.

Publisert: 14.des.2018 15:17
Oppdatert: 14.des.2018 15:19

I mellomkrigstiden ble det – som nødsarbeid – satt i gang planering av et areal på Fornebu utenfor Oslo, så det kunne etableres flyplass med to korte rullebaner som krysset hverandre, for datidens små fly. Da det i etterkrigstiden ble både større og flere fly, ble det bygd én lengre ny rullebane der det var mulig; men det var ikke plass til to. Dermed ble det nødvendig å «forvise» charterflyene til Gardermoen. Slik deling av flytrafikken var upraktisk, også fordi det lenge var relativt dårlige jernbane- og veiforbindelser Oslo-Gardermoen.

Det kom snart forslag om å samle flytrafikken på «storflyplass», i relativt flatt skogslandskap i Hobøl kommune i Østfold; men det ville krevd store investeringer i nye jernbane- og veiforbindelser til/fra Oslo. Argumenter for «storflyplass» sør for Oslo (i stedet for utbygging av Gardermoen) var at stor del av flytrafikken går i den retningen, og at det er flere byer som trenger flyplass der enn nord for Oslo. Rikspolitikerne var lenge uvillige til å satse mye på «storflyplass», så Hobølprosjektet ble stanset på tidlig stadium.

Da oljeprisen steg så mye oljepenger strømmet inn i statskassen, ble det vanskelig å si nei til ny og bedre hovedflyplass enn den på Fornebu. Da kom det opp nytt alternativ sør for Oslo: Et kupert skogslandskap i Hurum kommune, mellom Oslofjorden og Drammensfjorden. Der kom planleggingen langt, før den ble stanset med vedtak om utbygging av Gardermoen: Det viste seg at både selve flyplassen i Hurum og tilbringersystemet, med faste forbindelser over både Oslofjorden og Drammensfjorden, ville blitt rådyre. Annen grunn til å velge Gardermoen var at rikspolitikerne ønsket utvikling og vekst på indre deler av Østlandet, heller enn sør for Oslo.

Mulighet som ble «skuslet bort» var utbygging av den militære flyplassen i Rygge ved Moss til sivil hovedflyplass. Den ligger litt lengre fra Oslo enn Hobøl og Hurum; men nær 3 av de 4 byene i Østfold. Med flytebru over hoveddelen av Oslofjorden og senketunnel under nytt skipsløp nær Horten, ville det også blitt raske forbindelser til byene i Vestfold og Telemark samt Drammen. Argumenter mot Rygge var støy fra eksisterende rullebane i nærliggende tettbebyggelser, og at ny rullebane ville komme nær Vansjø som er viktig drikkevannkilde.

Hovedflyplassen på Gardermoen ligger såpass langt fra byene i Østfold og Vestfold, at det etter at Fornebu ble nedlagt har blitt litt sivil trafikk både på Rygge og på Torp flyplass i Vestfold. Med Gardermoen som militær og Rygge som sivil hovedflyplass, ville det vel blitt flyplass for «Innlandet» på/ved Rudshøgda. Undertegnede er ikke lokalkjent; men topografiske kart viser at landskapet der er mye bedre egnet for flyplass enn i Hurum.

Det vi har nå er resultater av beslutninger til dels langt tilbake i tid. Med andre beslutninger ville det blitt annen utvikling; men det er vanskelig å vurdere om den ville blitt bedre, eller verre?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke