Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Koigen OG PARKERING: Interessen for Hamars bystrand er stor, skriver Roar Jevne. FOTO: Aud Ingebjørg Heldaas
 
Bilfri Strandgate på lørdager
Bilfrie lørdager med gratis parkering kan få folk til å strekke på beina og sjekke antrekket.

Publisert: 26.mai.2017 14:12
Oppdatert: 26.mai.2017 14:26

Gå-antrekket: Sko, gåsko, høyhælt, joggesko, sandaler, strømper, parfyme, shorts, skjørt, jakke, bukse, hårkrem.

Ikke å forglemme lørdags- og karnevals-antrekket: Hatt, solhatt, høyt hår, lavt hår, hår i øynene, hårføner, langstøvler, ridestøvler, ridepisk, leggbeskyttere, hjelm, ansiktsmaske, tannbeskytter, golfkølle, cap ... bare for å nevne noe.

Les også: Statens vegvesen sier de er åpne for å diskutere bilfri lørdager i Strandgata.

I tillegg kommer de blå dykkemaskene, snorkelen og svømmeføttene.

Men – ordføreren må ha flere badeballer i lufta. Stenging av Strandgata på lørdager vil flytte gjennomgangstrafikken ned til brygga og rett i fanget på badegjestene og klokkespillets «Kom mai du skjønne milde».

Les også: Hamar Frp ønsker ikke at Strandgata skal bli bilfritt. De vil heller ha flere parkeringsplasser

Som gående eller syklende badegjest skvetter du hit og dit mellom bilene. Det er ganske enkelt blitt for trangt å ferdes på fortauet på de store dagene. Mer gjennomgangstrafikk fra Strandgata vil gå ut over roen og tryggheten.

Det har slått meg at biltrafikken langs brygga og Koigen allerede er et fremmedelement på folksomme dager. Når varmen stiger under capsen, ser det ut til at latskapen kommer sigende, – parkering-forbudt-skiltene overholdes ikke.

Les også: HA mener man bør prøve ut bilfri Strandgate på lørdager.

Interessen rundt Hamars bystrand dabber jo ikke av, for å si det sånn. Skal denne oasen fortsette å være et kvalitetssted for rekreasjon? Eller skal Koigen reduseres til et glansbilde for eiendomsmeglere som selger boliger i Teglgården til ni millioner, og som skjuler en massiv biltrafikk og tog på sine bilder?

Ønsker vi å beskytte miljøet i sentrums viktigste rekreasjonsområde? Vennligst kom med uttalelser.

Jeg selv har vært barn, ungdom og voksen i disse miljøene og føler en spesiell nærhet. I 1958 var trærne ved kiosken tykke som håndledd og fire meter høye. I dag er de massive.

I 1963 ble Koigen-vegen bygget, en grusveg som hadde veldig liten trafikk. Dermed fikk leken utfolde seg fritt på gressplenen og i vannet. Dette er en rikdom mange voksne i dag tenker tilbake på.

Fire stykker av oss var så heldige å få lov å beskrive Hamars ungdomsliv på 1960-tallet i Willy Flochs bok «Gatelangs, gårdimellom», som kom ut i 2004.

Jeg tror dagens ungdom har de samme behovene, men det er ikke lett å bli kjent med seg selv i dagens forventningspress. Det er viktig at voksne personer med kunnskap forteller historien.

Jeg mener dagens massive gjennomgangstrafikk over brygga bør stenges av eller reguleres, unntatt til og fra Skibladner. Det kan parkeres gratis på 8-meteren, ved kiosken og bryggeriet. Parkeringen nedenfor Erichsen-villaen kan være gratis for grupper med spesielle behov.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke