Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Gammel fylling: Løsningen ved Strandlykkja, med det nye dobbeltsporet og sykkelvegen til venstre i den tidligere jernbanetraseen.
Illustrasjon: Jernbaneverket
 
Billig løsning på gamle jernbanefyllinger
En grønn sykkelveg på ei diger gammel jernbanefylling som sperrer mot Mjøsa. Ønsket kan fort gå i oppfyllelse.

Publisert: 22.jan.2016 04:00
Oppdatert: 22.jan.2016 11:19

For Jernbaneverket vil mye heller fjerne skinner og sviller og legge asfalt, enn å fjerne fyllinga. Det er dyrt å flytte store mengder med stein og pukk og å deponere forurensede spesialmasser. Da er det enklest å «tilby»nye fine, flate sykkelveger.

Det blir en kjempefint det som nå bygges langs Mjøsa sørover fra Espa. Helhetlige planer omfatter her bruk av deler av det gamle sporet til en ny sykkelforbindelse. Men nordover mot Tangen har vi den gamle Kongevegen eller Pilegrimsvegen. Og flere steder er dagens jernbanefylling i vegen for tilknytting til Mjøsa og videre utvikling av både sentrums-, bolig-, hytte- og friområder.

Ett av de viktige argumentene for valg av trase for ny jernbane forbi Tangen, var nettopp frigjøring av strandsonen. Da kan ikke den gamle traseen uten videre bli liggende der.

Det samme kan bli tilfelle når ny jernbanetrase skal legges gjennom Ottestad. Her er det heller ikke sikkert at den billigste løsningen, med asfalt på den gamle fyllinga, er det riktige.

Les også: Fra jernbanespor til grønn veg

Derfor blir det for enkelt å lovprise de grønne sykkelvegene, slik Geir Egilsson for Syklistenes landsforening gjør i HA. Hvor fint er det om Jernbaneverket ikke tar ansvar for å rydde opp når de forlater en jernbanetrase?

Det gjorde heller ikke andre statsetater tidligere. Vi vet hva det kostet å rydde opp i Brumunddal sentrum med å den senkes og tilpasse den gamle E6’n til byen. Når Statens vegvesenet nå bygger ny veg har de krav på seg til å rydde opp og fjerne eller tilpasse den gamle vegen til ny bruk.

Dette må vi også kreve av Jernbaneverket. At de, i tett samarbeid med kommunen, finner gode lokale løsninger. Og det må ikke overlates til løsrevne forhandlinger uten midler. Varige løsninger må være en del av jernbaneutbygginga og helhetlige arealplaner. Noen steder betyr det at det må brukes penger på å fjerne fyllinga. For dette skal vi leve med i utvikling av stedene våre i årene framover. Og det går jo 150 år mellom hver gang vi bygger ny jernbane her i landet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke