Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
FLYPLASS: Geir Magne Andersen mener at Knut Ståle Hauge kommer med påstander om flyplassen som ikke stemmer.
FOTO: Jenny Marie Sveen
 
Ble provosert av flypåstandene til Hauge
Flypåstander: Jeg svarer normalt ikke på innlegg i avisen, men Knut Ståle Hauges svar til Aud Riseng var provoserende med mange feilopplysninger og påstander.

Publisert: 14.jul.2019 13:58
Oppdatert: 14.jul.2019 14:07

Jeg skal forsøke å besvare påstandene hans:

Les også: Støyen fra Hamar flyplass er ikke spesielt høy 

- Du påstår det er uerfarne elever og piloter som kverner over deg og andres hoder.

Skoleflyging er trygt. Det er flyinstruktøren som er fartøysjef, ofte med mange tusen flytimer. Når elever flyr alene gjelder strenge internasjonale regler og kvalifiserte vurderinger. Elever har topp oppmerksomhet, og statistikker viser at det ikke er mer uhell med elever som flyr alene. Påstanden om uerfarne piloter er feil!

- Du påstår at det er flere tusen timer uforsvarlig flyging over hustakene i året.

Totalt flys det under to tusen timer i året på Hamar. Av dette utgjør flyging over Hamar by i forbindelse med avganger og landinger bare rundt 300 timer. Dette er inkludert flyging privat, skoleflyging, beredskap, skogbrann overvåking, Luftambulansen, Politi og Forsvaret.

Flyplassen brukes til å ta av og lande. Det meste av flygingen foregår på turer og trening over øde områder langt borte fra Hamar.

Din påstanden om flere tusen timer flyging over Hamar er feil!

Sammenlignes flygingen over Hamar med trafikken over for eksempel Oslo, Bergen, Sola, Bodø og Tromsø og andre byer med flyplassen i eller nær bykjernen blir disse 300 timene over Hamar småtteri. På disse steder flys det nesten døgnet rundt med private fly, rutefly og militære jagere.

Der du bor bør ikke bråket fra flytrafikken på Hamar være spesielt sjenerende.

- Du mener flyene forurenser, bråker og gir redusert livskvalitet.

Av årets 8.760 timer utgjør de snaue 300 timene som flys i forbindelse med avgang og landing svært lite. Dette bør ikke by på mye støy, forurensning eller de store helseskader og nedsatt livskvalitet som du påstår. De fleste mennesker mener det er spennende å se fly både på bakken og i lufta.

Din påstand er feil og svært overdrevet!

- Du vil flytte arbeidsplasser og utdanning til Elverum eller Rena

Skoleflyging på Hamar Flyplass er ikke noe nytt. Dette har vært en del av det lokale miljøet nesten siden åpningen av flyplassen i 1950. På Hamar kan det utdannes piloter på alle nivåer helt fra de laveste til de høyeste sertifikater. De som utdanner seg som profesjonelle piloter får lån i Statens lånekasse. Dette bør bevitne samfunnets syn på nytteverdien av utdannelsen. Skolevirksomheten gjør at lokale jenter og gutter kan få sin utdannelse hjemme på Hamar. Pilotyrket er fantastisk og samfunnsnyttig. Det første flysertifikatet kan du allerede få som 17-åring.

Flyskolen skaper fremtidsrettede arbeidsplasser som mange andre steder i landet kunne tenke seg. Disse arbeidsplassene vil du fjerne fra Hamar til Elverum og Rena. Noe vi mener er lite tjenlig for Hamar kommune.

Til informasjon er Rena flyplass et militært område, der det ikke tillates sivil luftfart. Elverum er rikssenter for seilflyging med begrensninger på blant annet mørkeflyging da det ikke er banelys.

Pilotene som utdannes på Hamar i dag er de som i framtiden skal fly deg på ferie til Syden og rundt i Norge og i verden for øvrig.

- Du refererer til Avinors uttalelse for 20 år siden om behovet for flyplassen

Avinor er positive til den elektriske utviklingen av fly. De har stor tro på nytteverdien av Hamar Flyplass i fremtiden. Avinor for 20 år siden og i dag er forskjellig, de følger med i utviklingen, de ser framover og vurderer hva som vil være samfunnsnyttig utvikling i framtiden!

Det første elektrisk fly kom til Norge i fjor og ett til er bestilt.

Du har ikke sjekket dagens status, og din påstand er derfor feil!

Det er litt merkelig at helseproblemene øker og livskvaliteten reduseres etter hvert som flyene forurenser mindre, blir mer stillegående og om bare noen få år helt lydløse.

Du har jo selv skrevet bok om området. Leide du da fly og pilot for å fotografere? Var dette i så fall støy, forurensning eller kan det forsvares som en samfunnsnyttig aktivitet?

Hamar Flyplass vil bety mye for lokalsamfunnet i framtiden med nye arbeidsplasser, som utdanningssted og innen samferdsel!

Blir flyplassen først borte får Hamars befolkning aldri noe tilsvarende igjen!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke