15. sep
 
Ble vi noe klokere?
Skolestrukturen i Hamar.

I april 2015 ga formannskapet i Hamar rådmannen i oppdrag å gjennomføre en utredning av skolestrukturen i kommunen etter innhenting av anbud fra kompetente forskningsmiljøer.

Les også:Katta må kutte

Østlandsforskning fikk oppdraget, og har utredet dagens skolestruktur med fokus på befolkningsutvikling, elevtallsutvikling, økonomiske rammebetingelser, skolenes økonomi og skolens samfunnsmessige plass i lokalsamfunnene. Utredningen bekrefter mye vi visste fra før, og slår til tider inn åpne dører.

Utredningen anslår at innflyttingstakten blir sterkest blant familier med barn i barneskolealder frem til 2030, slik at det er barneskolene som har og vil få økte kapasitetsproblemer hvis ikke tiltak settes inn. Østlandsforskning gir følgende anbefalinger:

• Øke antall elever per gruppe til 28 elever

• Øke kapasiteten samlet sett i Hamarskolen

• Justere skolegrensene

• Opprettholde samarbeidsavtalen med Ringsaker kommune om kjøp av skoleplasser ved Stavsberg barneskole

• Endre kommunal forskrift om skoletilhørighet

• Stramme inn muligheter for skolebytte

I utredningen vises det til tall fra Skoleporten som viser at Hamarskolen både på barne- og ungdomstrinnet har flere elever per lærer sammenlignet med kommuner i kommunegruppe 13 og nasjonalt. Det synes derfor ulogisk å komme med en anbefaling som i praksis vil innebære enda flere elever per lærer.

Hamarskolen er svært god, mye på grunn av høyt kompetente lærere. Men skraper vi litt i overflaten, vet vi at det er store forskjeller mellom skolene, og det er fortsatt utfordringer knyttet til individuell tilpasset opplæring, både for de som sliter og for de elevene som trenger ekstra utfordringer. For Hamar Høyre er det svært vanskelig å se for seg at økt elevtall per gruppe er en god løsning på disse utfordringene. Å stramme inn mulighetene for skolebytte er heller ingen ønsket utvikling.

Siste punkt i mandatet fra formannskapet lød: «Utredningen må belyse struktur og mulige endringstiltak». Utredningen har anbefalinger knyttet til dagens struktur, men har utelatt et viktig aspekt. En utredning om skolestruktur blir ikke fullstendig før en har vurdert hvilke standardkrav som skal gjelde for bygningsmassen i Hamarskolen og deretter estimerer hva det vil innebære av investeringsbehov fremover for å ivareta dette kravet.

Kanskje ville et slikt regnestykke gitt svar på om det på sikt lønner seg med færre og større skoler i Hamar? Småskalaulempene er i liten grad drøftet i utredningen, som f. eks. utgifter til arealene som må vaskes, driftes og vedlikeholdes.

Anbefalingene fra Østlandsforskning knyttet til skolestrukturen i Hamarskolen oppfattes derfor som å gi en krykke til en pasient, når pasienten egentlig hadde trengt en operasjon for å bli frisk.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke