17. sep
 
Blir uansett berørt

Publisert: 28.aug.2017 22:34
Oppdatert: 28.aug.2017 22:52

Holm, Børresen, Øygarden og Skipnes skriver i HA 25. august at de leser det jeg skriver. Da er håpet at jeg slipper å bli feiltolket flere ganger fra den kanten. Håpet er også at det spørres om hva jeg mener hvis man er i tvil. Deres tolkninger har noen ganger vært heller tvilsomme.

Til deres siste innlegg: Når det gjelder eiendommer som må rives i «Vest», så er antallet selvsagt avhengig av om det blir kulvert eller bro. Uansett vil mange eiendommer fra dagens stasjon til Bispehaugen bli berørt. Valg av trasé videre vil avgjøre hva og hvor, men anlegget må ha driftsområder og flere veier ut fra tunnelen. Da berøres naturlig nok mange eiendommer. Det har Bane Nor selv beskrevet, men vi er mange som mener at denne delen av «Vest» er altfor dårlig belyst. Derfor opprettholder jeg påstanden om at man lurer folk når man skriver om «Vest»: «berøre et minimalt antall bygninger, om noen i det hele tatt». Dette er et direkte sitat fra de fire.

Det er fint at de ikke har glemt godstogene, og det er rett at dagens øvre fartsgrense er 80 km/t. I følge planleggingsleder Sverre Setvik i Bane Nor skal de nye Inter City-traseene dimensjoneres for en fartsgrense på 100 km/t for godstog. Det betyr at godstog, som ikke skal stoppe eller krysse på Hamar stasjon, i fremtiden skal kunne passere i denne hastigheten. Å planlegge en ny stasjon i Hamar som ikke tilfredsstiller slike krav, mener vi er svært lite fremtidsrettet. Husk at sporene kanskje skal brukes i 100 år. Da snakker vi om mange godstog.

Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke