19. jun
 
Bompengedebatten

Publisert: 11.jun.2019 14:08
Oppdatert: 11.jun.2019 14:31

Bompengeproblemet er et resultat av alle ønskene om å bygge veier som egner seg for høy fart.

Hvis folk ikke hadde det så travelt har staten plikt til å bygge godt fremkommelige veier, hvis samfunnet kunne akseptere veier med to kjørefelt med gode kantskuldre og sykkel-/gangfelt burde det være nok for at trafikken kan flyte.

Ved en slik veistandard ville det være utenkelig å kreve bompenger. Firefeltsveier er noen grusomme klima- og miljøskadeverk. Et eksempel er at på E18 i Vestfold, der fartsgrensen er satt til 110 km/t. Der det nå har kommet ønske om å høyne fartsgrensen til 120km/t.

Når doninger med 200 hestekrefter gir full gass for å nå opp i denne farten, blir kolossale mengder av klimaskadelige gasser frigjort og sendt opp i atmosfæren.

Jeg har ingen tro på at ulykkesstatistikken vil bedre seg om veien er så bra at man mener at det går bra med høy fart. I vår tid må vi også ta med i vurderingen at det er så mye ruspåvirkende stoffer i sirkulasjon. Kanskje ikke minst i foreskrevne medisiner. Når det smeller i 120 km/t. blir det ikke bare skrammer i lakken.

Firefeltsveier må betales med bompenger, og de legger beslag på veldig mye matjord. Nei, velg heller å starte turen til Oslo en halv time tidligere for å nå jobben eller møter, og kjør trygt på en bomfri og ryddig tofelts riksvei!

Myndighetene må gjøre noe drastisk med trailertrafikken som herjer over hele landet og skader både veier og bruer, ikke minst på vinterføre.

De lager daglig 100-talls trafikkaos rundt i hele landet. I festtaler heter det så fint at godstransporten skal overføres til jernbanetransport.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke