Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Bompenger, avgifter - og mindretall

0
Publisert: 23.mai.2015 04:00
Oppdatert: 23.mai.2015 08:58

Før valget i 2013 ropte dama fra Frp «morna Jens, nå skal vi kutte skatter og avgifter og få vekk bompenger over hele Norge, som vi har lovet i 40 år.»

Partiet har kasta «blår» i øya på velgerne i alle år, og da de først kommer til makta, opptrer de som alle andre ansvarlige politikere.

Jeg var på en kort ferie til Farsund og heldigvis så har jeg avtale med bomselskapet Fjellinjen som gjennom Autopass innrømmer en liten rabatt på hver passering. Denne turen på 110 mil tur/retur kosta meg 562,70 kroner i bompenger. Et godt innhogg i reisekassa. Forbruk av diesel var ca 0,5 liter pr. mil – ca 55 liter a 13,70 kroner – ca 753,50. Bra bilen er nøysom på drivstoff.

Jeg tenker tilbake på «ferieturen» og må bare si at det igjen var en flott opplevelse. Videre slår tanken meg, at med den naturen vi har, så koster det «skjorta» å bygge veger i vårt land. Vi må nok finne oss i å betale ekstra i tillegg til vegavgifta skal vi fortsatt få veger som er trygge å ferdes på.

Tirsdag 12. mai la hun fram sitt reviderte nasjonalbudsjett, uten noen reduksjon i bompengeinnkreving. Det blir faktisk flere. For å drifte Norge og kutte skatter for de rikeste må det penger inn, det forstår vi. Kanskje ikke helt at de som har mest skal skånes. Men, sånn prioriterer de borgerlige (som ikke har flertall).

Etter massivt press fra matvarebransjen mot «Sivposeavgift» og hamstring av emballasje så kutter regjeringa dette. Men – tro det eller ei – innfører en 50-øring høyere kW-timeavgift. Veldig sosialt. De kutta formuesskatt for å møte bedriftene og styrke dem…hva blir bånnlinja nå da med høyere el-avgift. Jeg bare spør.

De skulle få vekk eller rasjonalisere byråkratiet. Nå har de etablert et nytt vegselskap og med det øker antall byråkrater. Om ikke det var nok skal de ødelegge NSB og Jernbaneverket og deres eiendomsselskap med et eget Jernbanedirektorat og konkurranseutsette jernbanen i Norge. «Mindretallet» gjør mye rart og lite samfunnsnyttig. Her er det mest snakk om å privatisere. Det er viktig uansett hva det vil koste.

Jeg håper dette nye direktoratet sørger for at det skjer hurtigere utbygging av jernbane enn hva de blåblå gjør. De påstår at de har gjort og gjør mest på den fronten. Min oppfatning er at de fortsatt bare viderefører vedtak om utbygging av både veg og bane før 2013 – rødgrønn innsats.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke