hacklink
18. sep
bommer: At dagpendlerne skal betale flere titalls tusen kroner hvert år, det klarer jeg ikke å forstå. FOTO: CHRISTIAN E. BERGHEIM
 
Bompenger på rv. 3 / 25
Jeg hadde ikke tenkt å surve mer om dette, da jeg er redd dere begynner å bli rimelig lei mine kommentarer. Men …

Publisert: 13.nov.2017 09:41
Oppdatert: 13.nov.2017 09:45

da jeg leste innlegget til avdelingsdirektør Aud M. Riseng torsdag, så må jeg bare ta en kommentar til.

For hun avslutter jo hele stykket med en del av retningslinjene for bompengeprosjekter:

Der står det: «Krav om sammenheng mellom nytte og betaling er et viktig prinsipp som skal ligge til grunn for bompengeinnkreving. Det innebærer at de som betaler bompenger skal ha nytte av vegprosjektet bompengene finansierer. Likeledes må de som har nytte av prosjektet være med å betale. (…) Etter min oppfatning viktige prinsipper som bør etterleves»

Dette slår vel beina under dette, at vi som bor i Løten, hovedsakelig Øst for hele det nye anlegget, skal måtte betale for å fortsatt, av praktiske årsaker, kjøre på den gamle veien.

Og dette med at dagpendlerne som må kjøre Løten-Elverum skal måtte betale flere titalls tusen kroner hvert år, for at beboerne langs den gamle veien skal få det stille og fint, det klarer ikke jeg å forstå.

Jo da, jeg forstår at de ønsker det bilfritt, men dette gjelder ca. 25–30 husstander. Så det blir en høy sum for pendlerne å betale pr. husstand, for deres stillhet! (Men som støyen flere steder bare skifter side da den nye veien åpner)

Og det må vel bli betydelig stillere da den nye veien kommer uansett!

For om man ser slik på det da, at i verste fall 30 prosent av trafikken kommer til å gå på gamleveien? Ja, da vil jo 70 prosent av trafikken bli borte, og det må vel hjelpe på det?

Og om man så setter ned farten til 60 km/t på gamleveien, så gjør folket et valg, om de ønsker å kose seg her, eller flå i 110 km/t, raskest mulig forbi Løten, på den overdådig flotte nyveien.

Og lastebiltrafikken, om det er den dere er redd for, så kan man velge om man ønsker å nekte kjøring på gamleveien med et skilt om det. Dermed forsvinner de også.

Og bompenger på lastebiler, det vil jo tas inn igjen gjennom økte fraktpriser, som til siste slutt også blir belastet vanlige forbrukere. (Vi er heldige som får både i pose og sekk.)

Så mitt standpunkt er fortsatt:

Bomfritt på gammel vei, eventuelt flytte bomstasjon lenger sørover, slik at gjennomgangstrafikken betaler, og lokalbefolkningen slipper å ta hele kostnadene.

Ved bomplassering for eksempel ved Ommangsvollen, vil man unngå den «snikingen» som dere er så redde for.

Men det er jo penger, penger, penger som gjelder, har jeg forstått.

Til slutt vil jeg oppfordre flere til å kommentere dette i HA-debatten, da jeg tror det er veldig mange som har meninger om dette.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke