buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
16. okt
Utdanning: Det er hva som er mest populært blant elevene som avgjør studietilbudet, ikke jobbmulighetene.
 
Bør ikke være popularitetskonkurranse
Utdanning: Det er elevenes ønsker og skolenes behov som avgjør utdanningstilbudet, ikke hva arbeidslivet har behov for.

Publisert: 03.sep.2019 13:21
Oppdatert: 04.sep.2019 07:43

Skal vi sikre tilstrekkelige antall læreplasser og riktig kompetanse for bedrifter må videregående skole dimensjoneres etter reelle behov i arbeidslivet, ikke etter popularitet. Alternativet er tapt verdiskapning og stort frafall.

En av de store utfordringene i utdanningspolitikken er at det er en stor andel ungdom i aldersgruppen 16–25 år som står uten videregående utdanning. Samtidig er behovet for arbeidskraft – spesielt med yrkesfaglig utdanning – langt høyere enn tilbudet. Fra NHOs kompetansebarometer vet vi at seks av ti bedrifter i Innlandet har et udekket kompetansebehov. I noen bransjer hele sju av ti. Bedriftene melder om tapt verdiskaping og skrinlagte prosjekter som følge av kompetansemangelen.

En ting er tapt verdi- og jobbskaping for Norge som nasjon. En annen ting er den belastningen det er for den enkelte ungdom. 11 prosent av elevene på allmennfaglige studieretninger i Innlandet fullfører ikke videregående opplæring, og innenfor de yrkesfaglige utdanningene er det hele 39 prosent av elevene som ikke fullførte etter fem år. Jeg mener dette gir store negative samfunnsmessige konsekvenser. Ungdom som ikke fullfører videregående opplæring, finner vi dessverre i større grad enn øvrig ungdom igjen i NAV-systemet senere i livet, på en eller annen form for støttetiltak. Vi trenger alle disse ungdommene.

Disse forholdene er godt dokumentert den siste tiden i en rekke offentlige utredninger som drøfter ulike aspekter ved utdanningssystemet og arbeidsmarkedet (blant annet i Liedutvalget og Sysselsettingsutvalget).

Det er som alltid i politikken ikke noe «quick fix». Vi må jobbe langs flere akser med ulike tiltak over tid for å snu utviklingen. I og med at vi nå står overfor et kommunestyre- og fylkestingsvalg, drister jeg meg likevel til å komme med et forslag som jeg mener vil være en sentral brikke for å redusere frafall fra videregående opplæring, og dermed også bidra til å dekke bedriftenes kompetansegap.

I dag dimensjonerer fylkeskommunene utdanningstilbudet etter elevens førstevalg og skolenes prioriteringer. Det betyr at det er 15-åringens valg og skolenes behov som avgjør hvilken kompetanse arbeidslivet får, og ikke arbeidslivets behov for kompetanse. Konsekvensen er at det opprettes for mange klasser i populære fag og at mange elever to år senere vil stå uten læreplass siden arbeidslivet ikke har kapasitet til å ta imot alle, mens andre yrker og bedrifter står uten noen som helst påfyll av nye lærlinger.

NHO tar derfor til orde for at arbeidslivet må tillegges større vekt i dimensjonering av utdanningstilbudet. Dette kan gjøres ved å gi yrkesopplæringsnemndene vedtakskompetanse og ikke kun rådgivende kompetanse som i dag. Yrkesopplæringsnemndene består av partene i arbeidslivet, og er fylkeskommunens viktigste redskap for utviklingen i fag- og yrkesopplæringen. Erfaringene viser at nemndene ikke lyttes til i tilstrekkelig grad. Et unntak er Rogaland der nemnda har fått vedtaksmyndighet til selv å dimensjonere utdanningstilbudet. Resultatet i Rogaland er at dimensjoneringen samsvarer mer med arbeidslivets behov. Flere bedrifter får tak i kompetansen de har behov for. Flere ungdommer fullfører med en utdanning det er stor etterspørsel etter.

En vinn-vinn-situasjon som både bidrar til økt jobb- og verdiskaping og til at flere ungdommer finner en verdifull plass i arbeidslivet. Jeg oppfordrer derfor fylkestingspolitikerne over hele Innlandet til å se til Rogaland, og la utdanningstilbudet dimensjoneres etter arbeidslivets behov.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat