hacklink
18. sep
 
Borgerlig nei til Dovrebanen

Publisert: 05.sep.2017 16:55
Oppdatert: 05.sep.2017 17:03

16. desember 2011 stemte Fremskrittspartiet i Stortinget nei til dobbeltspor Espa-Minnesund.

Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti gikk inn for utsettelse på ubestemt tid. Med Arbeiderpartiet i spissen sørget de rødgrønne for at parsellen ble vedtatt og bygget. Det var helt avgjørende for å få sporet videre nordover.

I Nasjonal transportplan (Ntp) 2018-2029 vedtok Høyre og de andre borgerlige partiene å la dobbeltsporet ende i Stange i 2024 og nå Lillehammer tidligst i 2034.

Bare Arbeiderpartiet gikk inn for dobbeltspor både til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030.

I Ntp vedtok de borgerlige partiene at parsellen Åkersvika (Ottestad)-Hamar nå er en del av ytre Intercity.

Dermed må den konkurrere med den ytre delen på alle IC-banene om penger, og det blir mye vanskeligere å bygge den fram til Hamar.

Nå i august kunne Høyre og regjeringa ha vedtatt trasé for dobbeltspor i Hamar. De ville heller utsette saken på ubestemt tid. Slik fortsetter de borgerlige partiene å nedprioritere og forsinke dobbeltsporet på Dovrebanen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke