17. sep
 
Bra at det stilles spørsmål
Sven E. Godager liker å stille spørsmål til hvordan vi i Nye Veier klarer å bygge firefelts motorvei til en lavere kostnad enn opprinnelig estimert. Og det er jo bra at det stilles spørsmål. Det skulle bare mangle.

Publisert: 30.mai.2018 14:35
Oppdatert: 30.mai.2018 15:14

Nye Veier er satt til å bygge mest mulig trafikksikker vei for samfunnets penger og da må vi kunne svare på hvordan vi skal klare nettopp det.

Sven E. Godager stilte spørsmål i HA 12. mai.

Stortingsmelding nr. 25 (På rett vei) er klar på at Statens vegvesen skal sørge for kvalitetssikring av kostnadsoverslag før ansvaret for veiprosjekter overføres til Nye Veier. Hensikten med kvalitetssikringen er å sikre et best mulig grunnlag for et omforent bilde av kostnader og risiko mellom Nye Veier og staten. På denne måten har staten stålkontroll på kostnaden før vedtak om utbygging fattes.

Dette betyr at før vi i Nye Veier overtar et utbyggingsprosjekt, foreligger det et kvalitetssikret estimat basert på tidligere erfaringer i regi av Statens vegvesen. Strekningen Kolomoen – Moelv ble fremmet for Stortinget i rekordfart i 2016 med estimatene fra Statens vegvesen. De var godt gjennomarbeidet og ble brukt uten bearbeiding fra vår side den gangen.

Nye Veier gir totalentreprenørene større ansvar, vi har så få grensesnitt som mulig og vi gir entreprenørene ansvar for vedlikehold av veien i 20 år etter at veien står ferdig. Kombinert med riktig grad av gjenbruk av eksisterende vei og sammenhengende og helhetlig utbygging, reduserer Nye Veier kostnaden sammenlignet med de opprinnelige estimatene. Og slik blir det tydelig og synlig at vi klarer å redusere kostnaden med ca. 20 prosent på Kolomoen – Moelv.

Om vi klarer 19 eller 22 prosent vet vi først den dagen alt står ferdig. Men vi må, som alle andre, ha stålkontroll på budsjettene og totalkostnadene hver dag hele året og pr. nå ligger vi an til en kostnadsreduksjon på 20 prosent. Hver gang vi inngår store milliardkontrakter reviderer vi våre prognoser slik at de til enhver tid er oppdatert.

I vårt arbeid med E6 Moelv – Øyer fortsetter vi etter samme metode. Vi bruker de konkrete kostnadserfaringene fra blant annet Kolomoen – Moelv, vi optimaliserer prosjektet og vi bruker den beste kompetansen for å få mest mulig god og sikker firefelts motorvei for pengene.

Vår ambisjon er å bygge hele vår portefølje på 530 km motorvei på 12 år og ikke 20 år, slik det står i vårt stortingsoppdrag. Dette er trafikksikkerhet i praksis.

Kanskje Godager vil besøke oss i Hamar en dag? Sven E. Godager er herved invitert til en gjennomgang av hvordan Nye Veier arbeider og hvordan vi får mer trafikksikker vei for pengene.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke