Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
IKKE BEHOV: Innsenderen mener det ikke er behov for Hamar flyplass.
 
«Bra nok-syndromet» og flyplass i det blå
Når Erik Kristiansen går ut og harseler over BBL-politikere og deres drømmer for fremtiden, så er det ganske slående hvordan noen har større visjoner for fremtiden enn andre.

Publisert: 08.jul.2019 14:34
Oppdatert: 08.jul.2019 18:14

Hva skjedde på Hamar siden de mest radikale plutselig har blitt de mest konservative?

LES OGSÅ: Her er det omtalte innlegget fra Erik Kristiansen

I den nære historie er det gjort store løft på Hamar. Innbyggingen av Domkirkeruinene og bygging av kulturhus er realisert fordi Hamar har hatt visjonære politikere og befolkning med vett til å stemme på dem. Hamar er blitt en by hvor vi ikke er redde for endring og utvikling. Samtidig skal vi ta vare på det som er verdt å ta vare på. Det inkluderer ikke jernbane som deler byen og som sammenlignet med i dag skal ha dobbelt så mange tog og gjennomgående godstrafikk i 90km/t.

Erik Kristiansen og jeg har tidligere diskutert saken med referanser til utlandet (om strandpromenader ved Middelhavet gjør seg best med eller uten jernbane). Og temaet var selvfølgelig da som nå hva som er «bra nok». Men hvorfor skal vi bygge noe som er like bra eller «bra nok», når vi kan bygge noe som er mye bedre? Argumentene som kommer fra vest-tilhengere er ofte at «Hamar ikke er stort nok» og at «det vil være mer enn nok tomter uansett».

Folk som bor i København vil si at de bor i byen selv med en times reisevei til sentrum og i London tilsvarende med opp mot to timers reisevei. Hamar vil snart være 55 minutter til Oslo og 34 minutter Gardermoen! Det må vi ta inn over oss med helhetlige, store og langsiktige visjoner.

Argumentet med «tomter nok» kommer selvfølgelig fra utbyggere som eier disse tomtene som skal være «nok». Alle som følger litt med i Hamar vet at det er skrikende mangel på tomter. De som lider under det er selvfølgelig ungdom og andre som har begrenset startkapital. Prinsippet er enkelt; er utbudet større går prisene ned og de minst attraktive tomtene blir ikke solgt.

Når Hamar AP vil redde Hamar flyplass er det også et utslag av uforståelig konservatisme. Ja, Hamar trenger en sentralt beliggende helikopterlandingsplass, men med 34 minutter til Gardermoen og Norges beste rutetilbud for flyreiser, så trenger vi ikke Hamar flyplass!

Så var det dette med elektriske fly. Et vanlig rutefly (A320) kan ta ca 25.000 liter drivstoff eller i stedet 250 Tesla batterier (samme vekt). Batteriene vil holde til 15 minutter, vel og merke i marsjhøyde. Flyprodusentenes egne testbatterier (kilde: Battery Bro 2016) ville bare gitt 10 minutter flytid. Samme fly trenger 110.000 Tesla batterier for å ta av, det vil si 109.750 flere batterier enn det er plass til!

Sammenlignet med el-fly visjoner i det blå, virker drømmen om en sammenhengende by helt ut til Mjøsas bredd befriende jordnær og nærmere dag for dag. God sommer!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke