15. sep
 
Bruk kroppen din!

Publisert: 05.jul.2017 11:24
Oppdatert: 05.jul.2017 12:34

Professor Peter F. Hjort er uten tvil en av de største kapasiteter vi har hatt når det gjelder kunnskap om folkehelse. En god del av det jeg skriver er hentet fra hans utgivelser. Hans arbeid tillegges stor nasjonal betydning.

Det nytter ikke med skippertak når det gjelder egenomsorg. En bør føre dagbok og kontroll med hva en gjør den enkelte uke. Det er viktig å vurdere sin egen situasjon og velge mosjon som en kan trives med og gjennomføre hver uke. Lettere kroppsarbeid, særlig utearbeid kan være god mosjon og egenomsorg. Hjort lister for øvrig opp følgende aktiviteter for eldre: Gang/fotturer, Jogging/løping, Turorientering, Ski-skitur trening-/langrenn, Svømming-bading-trening, Sykling på tur-trening, Ergometersykling, Mosjonsgymnastikk, Lett gymnastikkprogram (stolgymnastikk), Pausegymnastikk, Styrketrening, Tøyninger.

Jeg vil nevne at den gymnastikk/mosjon vi eldre gjennomfører på Trim og trivsel på Ilseng, ligner veldig mye på program som Hjort har satt opp. Nasjonalforeningen for folkehelsen har slagordet: Skal hjertet slå, må beina gå. Det er beviselig at mosjon forebygger en rekke sykdommer. Et stillesittende liv er særdeles dårlig egenomsorg.

Stange Pensjonistparti.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke