17. sep
SYKLING: Ikke lett å sykle i Hamar og vintere. Det er ofte ikke lett å gå heller.FOTO: TROND LILLEBO
 
Brumunddal som sykkelby?
Sykkel: Er Brumunddal like flinke med sykkelsatsinga som med sentrumsopprustinga, blir det mjøsområdets fineste sykkelby også, mener Rune Lysbakken.

Publisert: 31.okt.2014 09:29
Oppdatert: 31.okt.2014 09:31

Jeg leste i HA for noen uker siden at framkommeligheten for syklister i Brumunddal skal forbedres. Dette er selvsagt bra på alle måter, men typisk at det kommer etter at bortimot alle vegene i og rundt sentrum er ferdige. Det er selvsagt mye vanskeligere, og noen steder bortimot umulig, å flikke på noe som allerede ligger der og som i hovedsak er tilpasset bilistene.

Det er kanskje ikke mulig å lage en «sykkelby», som er ambisjonen. Det er vel for sent, men alle tiltak hjelper. Jeg håper at de som planlegger dette tar med seg erfaringene fra andre byer i inn- og utland i planleggingsfasen, Hamar kaller seg for eksempel en sykkelby, og hevder seg visstnok brukbart på området sammenlignet med andre byer i Norge. Det sier mest om hvor dårlige forhold syklistene har her i landet.

Jeg ser at det blant annet planlegges å installere sykkeltellere i Dala. Det har Hamar, men de virker jo ekstremt dårlig, og er for eksempel ikke på nett slik at man selv må lese av tellingene ved å se på målerne. Dyre er de også, rundt 100.000 kroner for en. Det er vel flere år siden jeg har sett noen statistikk fra dem i Hamar. De burde jo ha blitt brukt til statistikk, kampanjer og som indikator for planleggerne, for eksempel se om tiltak virker.

Jeg sykler selv nesten hver dag, mest til jobben i sentrum fra Hamar vest, men også mye ellers. I det siste året har jeg blitt telt bare mellom 15 og 33 prosent av passeringene på to av målerne, den i Bryggerigata og den i Stangevegen. Den ved Briskebybana sto på 0 sist jeg kjørte forbi. Mye viktigere enn målerne er selvsagt hva som gjøres med vegene. Syklistene i dag vil absolutt helst ha egne sykkelveger, i alle fall på tilfartsvegene, ikke dele vegen med gående. Det er ikke 100 prosent nødvendig med helt atskilte sykkelveger, i Danmark er det mange steder sykkelfiler på bilvegen med tydelig merking. Det fungerer bra der.

Det må være mulig å sykle med litt fart på tilfarts-sykkelvegene, ellers blir det ikke sykling der. Et problem med mange gang og sykkelveger er også at vedlikeholdet ikke er som på bilvegene og som dermed ikke er tilpasset syklister med litt fart. Det alvorligste er allikevel kryssene, som mange steder ikke er sikret på noen måte, og i tillegg er uoversiktlige på grunn av gjerder, hekk og lignende. For å studere dette er det bare å ta en tur til Hamar og se på de farligste som er der hvor innfartsveger til hovedvegen krysser gang- og sykkelvegen. Bryggerigata er et bra studiested, der har jeg selv blitt påkjørt av en bil. Jeg vet om flere ulykker der, og ellers særlig nedover riksveg 222 i Ottestad i retning Stangebrua. Det sikreste som voksen syklist de fleste stedene i og rundt Hamar er dessverre å bruke bilvegen.

Mine innvendinger til tross så ønsker jeg tiltak for syklister i enhver by i Norge velkommen. Mer sykling, særlig til/fra jobb, må være optimalt for det meste i dagens samfunn (helse, færre køer) ved bra tilrettelegging, kanskje bortsett fra mindre inntekter til kommunen for parkering. Det eneste negative jeg kom på i farten. Husk også at tilrettelegging for syklister krever mye bedre brøyting om vinteren enn vanlig hvis ikke sykkelsesongen bare skal være 6-8 måneder i året.

I Hamar er brøytinga katastrofalt dårlig. I lengre perioder er det livsfarlig å sykle om vinteren, da det blir skikkelig sporete og gang- og sykkelvegene blir sjelden brøytet. Det er til og med vanskelig å gå mange steder. Til slutt ønsker jeg Brumunddal lykke til med sykkelsatsinga, er dere like flinke som med sentrumsopprustinga så blir dere mjøsområdets fineste sykkelby også.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke