Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Slaktervarer: Tidene har endret seg. Slaktebutikk i Hamar sentrum har neppe livets rett, mener Leif Erik Dahl.
 
Butikkdøden i Hamar sentrum
Varehandel: Hamar hadde mange slaktebutikker. Leif Erik Dahl forteller her hvorfor de ble borte, en etter en.

0
Publisert: 12.jan.2016 04:00
Oppdatert: 12.jan.2016 07:13

At det legges ned butikker i Hamar sentrum hver eneste år vet vi alle. Dette er forferdelig trist og sentrum preges mer og mer av kontorlokaler og kafeer/restauranter. Gågata kan en nesten ha for seg selv, i hvert fall på vinterstid, da det kjøpende publikum kan gå fra butikk til butikk innendørs i flotte og gode, varme lokaler. Ser en på bilene som er parkert på de store varehusene rett utenfor sentrum så skjønner en hvor innkjøpene blir foretatt.

Mange mener hvis parkeringsgebyrene blir borte vil handelen i sentrum blusse opp igjen. Personlig mener jeg dette er litt korttenkt. Forsøk andre steder har vist at blir det fri parkering blir det akkurat like lite parkeringsplasser som nå – butikkansatte, kontoransatte og andre vil da naturlig nok parkere så nær arbeidsstedet som mulig når de kommer på jobb. Det er jo bare slik det er.

HA har i de siste dagene gjengitt intervjuer fra folk som «lever og ånder» for at sentrumhandelen skal komme på fote igjen, og det kommer «på sparket» forslag hva slags forretninger en bør ha i sentrum. Det som går igjen i disse forslagene, også for lang tid tilbake, er at en slaktebutikk vil kunne bidra stort til det. Jeg bruker uttrykket «på sparket» for her tror en på de gamle gode dager med en «haug» av slaktebutikker der det var mulig å tjene penger til livets opphold. Alle vet at tider endrer seg, også innen handel.

Joda, Hamar by hadde mange slaktebutikker. Men hvorfor ble de borte, en etter en? Min bakgrunn for å skrive denne artikkelen er at jeg i 1964 ble ansatt i Gilde. På denne tiden fantes det praktisk talt ikke kjølesystemer i butikkene som kunne oppbevare kjøttvarer. Som alle vet, har de begrenset holdbarhet. Jeg opplevde flere steder å se at uembalerte kjøttvarer ble oppbevart i trinnene på trappa ned til kjelleren.

Flere og flere dagligvareforretninger startet med å innvistere i kjøleutstyr og de kunne etter hvert tilby kundene sine et bredere spekter av kjøttvarer. Dette var bra – men – en av de oppgavene jeg hadde på den tid var å se på lønnsomheten i slike «kjøttdisker». Og her var det mange butikkeiere som fikk øya opp. Slike «disker eller avdelinger» var den rene tapkilden.

Kjølediskene hadde som regel viftekjøling og rent kjøtt inneholder en stor del vann og disse kjøttvarene hadde et minimum vektsvinn på en prosent pr. 24 timer. Altså på bare 24 timer var butikkens fortjeneste redusert betydelig. For å få til delikate disker ble det skåret opp flere typer pålegg som ble lagt i diskene. Dette ble jo enda større tap. Betjeningen i disse kjøttavdelingene var greie og flinke folk – på fag. Ga man bort en skive pålegg til en kunde som ville ha en smaksprøve, hadde butikken gitt bort hele sin fortjeneste på, som regel en hekto som de fleste kjøpte. Dette er ikke oppspinn, men realiteter. Nyskåret pålegg i åpne kjøttdisker vil, etter noen timer, endre seg med tørre kanter – noe som kundene ikke vil kjøpe.

Butikkdøden blant slaktebutikkene skjøt fart når kjøttvareleverandører kunne tilby vacuumpakket kjøtt, pølsevarer og pålegg – ferdig veiet og priset fra leverandøren. Problemet med vektsvinn og dermed tapt fortjeneste var da borte. Dette var så klart redningen slik at vanlige dagligvareforretninger kunne føre et bredt spekter av kjøtt og kjøttvarer. Dette har vi som forbrukere nå vent oss til.

Det jeg egentlig vil med denne artikkelen er, etter mange studier, å advare mot å etablere en ren kjøttforretning. Det er ikke mulig å få lønnsomhet og følgen av det ser vi mye av med avviklinger og konkurser.

Våre studier viste at en kunne få en liten fortjeneste under forutsetning at en har eget slakteri, produksjonslokaler med fagfolk og nødvendig maskiner. Dette for å ta vare på såpass dyre råstoffer.

Enkelte store varehus har fortsatt manuelt betjente kjøttavdelinger med et utvalg som på ingen måte kan måle seg med de «gamle» slaktebutikkene. De større varehusene har råd til å tape på kjøttavdelingen ved at det er en kundemagnet til butikken for å selge mer høyavanserte produkter.

Det er flott at det kastes ut forslag til ulike typer forretninger som kan gjenopplive trafikken i sentrum, men da burde en også være forsiktig med å «foreslå/anbefale» bransjer som en ikke har forutsetning til å bedømme har livets rett eller ikke. Det er nok av konkurser som det er.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke