17. sep
Hamar: Så åpner byen seg mot vest, uten barrierer av noe slag.Foto: Trond Lillebo
 
Hva hadde Nice vært med jernbane langs stranda?
Byutvikling: Først må linjene for hvilken byutvikling en ønsker legges, så kan det avgjøres hvor jernbanesporene skal gå.

Publisert: 22.jan.2018 13:42
Oppdatert: 22.jan.2018 14:02

I Hamars Kommuneplan for 2018-2030, som nå har vært på høring, vil en beslutning om østlig eller vestlig sporalternativ og stasjonslokalisering gi betydelige føringer for byens utvikling gjennom de neste tiårene. Dette blir viktig ikke minst på bakgrunn av en skjerpet regional konkurransesituasjon mellom byer i Østlandsområdet.

Det er nødvendig at kommunen tar en styrende rolle i vurderingene av ulike alternativer for jernbanelokalisering. Premisset for vurderingene bør være hvilke overordnede linjer for en langsiktig ønsket byutvikling som bør fastlegges, for så å vurdere hvordan jernbanelokalisering best kan innpasses i disse perspektivene.

Hittil kan det synes som det har vært omvendt - at BaneNor tar som utgangspunkt at en optimal jernbanelokalisering skal fastlegges utfra jernbanetrafikkens behov og prioriteringer, og at byutviklingen deretter tilrettelegges for å utnytte denne lokaliseringen best mulig. For en god byutvikling bør en funksjonell jernbaneutvikling være et middel, ikke et mål.

Hamars viktigste kvalitative fortrinn som Innlandets største by og politiske/administrative hovedsete, i tillegg til den sentrale lokaliseringen i regionen, er lokaliseringen ut mot Mjøsa. I konkurransen om lokalisering av arbeidsplasser og bosetting i Østlandsområdet er det åpenbart at miljømessige og opplevelsesmessige fortrinn får en stadig sterkere rolle.

Drammen viser hvor stor betydning byens forhold til elva kan ha. Fredrikstad og Tønsberg og Moss satser nå fullt ut på slike kvaliteter. Eksemplene ute fra Europa er også mange. Tenk på hva Nice hadde vært dersom jernbanen hadde fått lov til å legge sine spor og stasjon langs stranden, der La Croisette nå ligger.

Området langs Mjøsstranda bør ikke ses på som et billig areal som kan benyttes fritt, uten store overordnede konsekvenser. Utfordringen nå bør derfor være å tydeliggjøre, gjennom en konkret visualisering, hvilke muligheter sjøfronten faktisk gir for en offensiv framtidsrettet byutvikling, i samsvar med de mest tungtveiende miljøprinsippene.

La oss tenke at jernbanen er borte. Hvordan kunne hele området – fra Espern til Koigen og Hamarodden, brukes til byutvikling, til boliger og arbeidsplasser, til rekreasjon og opplevelser? Det er knapt noen byer i Norge som har et tilsvarende potensial. Men det må demonstreres, ikke bare påstås, for å bli virksomt i debatten.

En byutviklingsmodell som legger vekt på bymessige kvaliteter ut mot vannet vil kunne tydeliggjøre et betydelig grep: Kommunikasjonsmessig betjenes byen østfra, med effektiv direkte tilgang fra hele regionen - fra nord, øst og sør, med E6 og jernbanens dobbeltspor som stryker forbi og mater trafikk inn mot sentrum. Så åpner byen seg mot vest, uten barrierer av noen form.

Jeg tror disse mulighetene nå bør konkretiseres og kommuniseres på en mye tydeligere måte enn hittil har vært mulig. Kommunen kan, sammen med næringsliv/utbyggere (som Utstillingsplassen, Espern/Smedvig, OBOS…), gi noen planleggergrupper, gjerne utvalgt etter prekvalifisering, i oppdrag å visualisere hvordan byen kan utvikles mot vannet helt uten jernbane. Hva vil man kunne oppnå dersom jernbanen fjernes?

Det vil kunne gi noen perspektiver som kan legge noen helt andre føringer for den kommende lokale og nasjonale debatten enn BaneNors mer tekniske traséføringer. Jeg tror et slikt materiale, slått stort opp, vil kunne gi debatten et annet grunnlag: Hva slags by kan dette bli?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke