16. sep
Eksos: Ut av eksosrører kommer det vann i form av vanndamp og CO2.
FOTO: Erik Johansen, NTB scanpix
 
CO2 – dette er regnestykket
Transport: Hvordan kan det bli så mye CO₂, og på hvilken måte kan en regne det ut?

Publisert: 18.jun.2019 14:00
Oppdatert: 19.jun.2019 07:16

I HA mandag stiller Bjørn Vidar Linholt noen interessante spørsmål om hvordan det kan bli så mye CO₂ og hvordan man regner det ut. I dagens klimadebatt er jo dette hele fundamentet for det vi alle er bekymret for – klimaendringene. En mengde ulike sektorer i samfunnet bidrar til CO₂ utslippene våre. Transportsektoren er en av dem.

Før jeg svarer konkret på Linholts spørsmål vil jeg imidlertid gi klar beskjed når han sier; «Dere må bare unnskylde dumme spørsmål.» Da vil jeg bare si at det finnes ikke dumme spørsmål, men kan hende er det flere dumme svar.

For å svare på spørsmålene må vi dukke ned i kjemiens mysterier når vi spør: Hva inneholder egentlig bensin? Jo, den består av grunnstoffene karbon (kullstoff) og hydrogen. Eksempelvis består grillkull av 100 prosent karbon.

Bensin består av 83,8 vektprosent karbon og 16,2 vektprosent hydrogen. Andre fossile brennstoffer kan ha litt annen sammensetning enn bensin, men forskjellene er ikke store.

En liter bensin veier 0,75 kg, det betyr at en liter inneholder 0,75*83,5/100 = 0,63 kg karbon. I bensinen er det også tilsatt 6–7 forskjellige stoffer i små mengder som skal dekke forskjellige funksjoner, men dette er ikke avgjørende for å svare hvor mye CO₂ det blir.

I motoren skjer det kjemiske reaksjoner. Karbonet og hydrogenet i bensinen reagerer med oksygenet i lufta, det forbrennes til varme gasser som får motoren til å gå rundt å gi bilen framdrift. Reaksjonene er slik:

Hydrogen + oksygen blir til vanndamp.

Karbon + oksygen blir til CO₂ gass.

Ut av eksosrøret kommer det med andre ord vann i form av vanndamp og klimagassen CO₂. Avhengig av hvor god motor du har, kan det også komme små mengder andre stoffer, men de har ingen direkte innvirkning på CO₂-mengden.

I klimadebatten er det CO₂ som er interessant. For å svare på hvor mye det blir må vi igjen dukke ned i kjemiens mysterier. Det fører for langt å gå helt ned på molekylnivå, men svaret er følgende:

1 kg karbon + 2,67 kg oksygen gir 3,67 kg CO₂

Dette er den helt fundamentale sammenhengen; forbrenning av 1 kg karbon gir 3,67 kg CO₂. Det betyr at en liter bensin gir et utslipp på 3,67*0,63 = 2,3 kg CO₂.

Dette er svaret på Linholts spørsmål.

CO₂ regnskapet – 27,75 kg CO₂ tur/retur Hamar Oslo med bil.

Vi reiser til Oslo i en bil som bruker 0,5 liter per mil. Det er 12 mil til hovedstaden fra Hamar. Da har vi brukt 12*0,5 = 6 liter bensin som betyr et utslipp på 6*0,63 = 3,78 kg karbon, og det er det samme som 3,78*3,67 = 13,87 kg CO₂.

På hjemveien bruker vi like mye slik at en Oslo tur i en bensindrevet bil med et forbruk på 0,5 liter /mil har gitt et samlet CO₂ utslipp på 13,87*2 = 27,75 kg tur/retur Hamar.

Dette er de harde fakta, i det store bildet er det bare å gange opp med kjørelengde per år, antall personer i bilen, antall biler osv. osv. En får bruke så mange desimaler en bare vil eller avrunde. De som jobber med statistikken har sine regler for det.

LES OGSÅ: Våre debattsider er oppdatert med en lang rekke nye leserbrev

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke