Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
APP: Du mister medlemsfordeler i kooperasjonen hvis du ikke har en smarttelefon.
 
Coops diskriminering av medlemmer uten app
Da kooperasjonen ble etablert i Norge, hadde bevegelsen en klar sosial profil.

Publisert: 30.mai.2017 15:59
Oppdatert: 30.mai.2017 16:11

Utbyttet til medlemmene ble gitt ut i fra samlet kjøp samt en moderat rente på innskudd. Dette var en politikk som tilgodeså medlemmer som handlet det meste av det de trengte i samvirkelaget.. For få år sida ble utbyttet halvert fra to til en prosent. For oss som handler nesten alle dagligvarer i Coop, betyr denne halveringen ca. 1.400 kroner mindre i kjøpeutbytte i året.

Så sant det er mulig kjøper vi økologisk. Derfor ble vi svært glade da Coop annonserte med 20 prosent medlemsbonus på økologiske varer fra Änglamark. For oss kunne dette ha vært en fin kompensasjon for det tapte kjøpeutbyttet. Men nei, for å kunne nyte godt av bonusen må du ha smarttelefon hvor du kan laste ned medlemsappen. Noe sånt har jeg ikke. Derimot en gammeldags mobiltelefon av enkleste type med så lite av tekniske finesser som det går an å få for penger. Undertegnede er så lite teknofrik som det går an, og synes det er slitsomt at en til stadighet må sette seg inn i nye ting som gjelder data og tele.

Den kundepolitikken Coop i dag fører tilgodeser kunder som er fortrolig med all verdens nye «dubbeditter.». Favorisering av denne kundegruppa går på bekostning av dem som er lite fortrolig med mye av den nye teknologien – eller velger noe annet enn smarttelefon av andre grunner. Ikke bare blir vi utestengt fra de nye tilbudene, men vi mister i tillegg de fordelene vi en gang hadde. (Redusert kjøpeutbytte og historisk lav rente på medlemsinnskudd.)

Faktisk er det de eldre medlemmene som er med på å finansiere de nye tilbuda som de yngre nyter godt av. Det er et faktum at det oftest er eldre som er mindre fortrolig med den nye teknologien enn de unge. Jeg har tatt opp dette misforholdet med Coop regionalt og sentralt uten å møte snev av forståelse. Men en ting må dere da kunne svare på, Coop: Hvorfor er et medlemskap mer verdt på app enn på medlemskort?

Coop reklamerer med slagordet «Litt ditt». Jeg føler det ikke slik lenger. Dette til tross for nærmere 50 års medlemskap og at jeg i yngre år var ansatt som avdelingssjef i samvirkebevegelsen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke