15. sep
Undervisningstid: Da klokka klang ...FOTO: HÅKON LØKKEN
 
Da klokka klang ...
Lærerfravær: En kommentar til Elev-organisasjonens kampanje.

0
Publisert: 23.jan.2015 06:34
Oppdatert: 23.jan.2015 06:42

Ja nå skal læreren tas - på alvor. I HA lørdag 17.januar, kunne vi lese at Tom S.U. Nielsen ønsker å registrere all forsentkomming av læreren. Ja, alle lærere selvfølgelig. Og gjerne landsdekkende så snarlig som mulig. Skjebnen vil det vel slik at ideen til Tom S.U.N. skal skylle som en TSUNami over landet.

Men dette skråblikket på et seriøst og velbegrunnet forslag skal ikke gå i strupen på en uredd ung kar. Vi skal heller ta baller enn de med baller har jeg lært hjemme. Men før jeg for fullt gir meg i kast med å utdype ideens vesen, må jeg kort få spørre: Er alle elever tjent med innføringen? Er alle elever i norsk skole enige i at «klokking» av lærers ankomst er et sjakktrekk?

Jeg er nysgjerrig på hvorfor sen ankomst er blitt så stort problem. Det sies at skulking fra elevers side kan være et tegn på langt framskreden mistrivsel. Kanskje er dette også tilfelle for de lærere som - noen må det jo være - kommer sent eller uteblir fra egen undervisning? Så hva vil dere i 10C eller vg2Dans&Drama gjøre med deres lave læreroppmøte? Utetime, kosetime, se en film (pleeeeezz!)?

I skolehverdagen er «egenvurdering» et begrep ladet med elevens undring og refleksjon over egen læring og faglig framgang. Med egenvurdering menes nå elevens egen vurdering av lærerens ankomst og oppstart av timen. Jeg møter med blandet skepsis det som kan komme av kriterier for høy og lav måloppnåelse. Det er jo så ulikt hvor snarlig alle i en klasse oppfatter lærerens tilstedeværelse, så kriteriene bør nok helst legges på et heller diskutabelt nivå.

Og når er læreren tålmodig og når er læreren lat i sin sympati med egen Lap-Top når denne «venter» på oppdateringer fra nattlige strabaser i fylkets sentrale IKT-avdeling? «Fru Franzen gjorde unna fraværet på snaue 42 sekunder mandag morgen, men da hun rundet 40 minutter i sympati med sin Lap-Top viser hun lav kompetanse i IKT, selv om hun viser bred og rik erfaring med problematikken.»

Hva når læreren har forsovet seg? Vil vi ha en sovende lærer inn i klasserommet? Og hva hvis læreren bare så vidt er i avslutningsfasen av noe hardt trengt fornødende - som for eksempel, ja du har nok gjettet hvilket lille rom… Vi vil vel heller ikke ha dette inn i klasserommet? Jeg forbigår med hensikt tidstyven på fire hjul med lag à 500 A4 ark i seg - kopimaskinen. Dette er et billig poeng i debatten og avslører dessuten den utstrakte bruken av «gamle opplegg» og mangel på å servere «ferskvare» i sin undervisning.

Men inspeksjon er vi gode på. Der er også elevene med fra første sekund.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke