17. sep
Ringveg: Forslag til ringvegløsning i Brumunddal.Illustrasjon: Jorun U. Refsahl/Statens Kartverk
 
Dårlig løsning uansett for Brumunddals befolkning
Ringvei – omkjøringsvei eller avlastningsvei - kjært barn har mange navn, heter det. Uansett hva vegen kalles vil forslaget om utbygging av biltrafikk i Kirkevegen bli like dårlig løsning for Brumunddals befolkning.

Publisert: 17.jan.2018 14:57
Oppdatert: 17.jan.2018 15:00

Bygge brua over elva er bra. Da kan den bygges som om det kom både veg, sykkel og gangbane, men at den brukes som forlengelse av gang- og sykkelvegen over myra. Ringvegen burde brukes som sykkel/gangveg som forbinder Furnesvegen med Fagerlundvegen.

For meg blir det galt å fortette området mellom Kirkevegen og sentrum, og etterpå sende trafikken gjennom samme området. Her kan ikke Ole Brumms ord brukes – ja takk begge deler. Området bør fortettes og Kirkevegen blir sykkelveg, og Skolevegen bør bli stengt for biler, og brukes som sykkelveg.

Jeg tror det blir vanskelig å få bilistene til å kjøre den nye innkjøringsvegen til Brumunddal, og så få disse til å gå opp Fabrikkvegen og opp i Kirkevegen. For så å stå i kø og vente på å komme ut i Berger Langmoens vei. Alle vet hvordan det stopper opp i Sveumvegen når en bil skal ut i BL vei og kjører mot sentrum.

Det samme blir det når noen skal opp fra Kirkevegen og opp BL vei. Det er ikke plass til rundkjøring i krysset BL vei/Kirkeveien. Da vil folk kjøre Ringsakervegen og gjennom rundkjøringa og opp BL vei som de gjør i dag. Selv om det blir ny veg gjennom boligstrøket.

Jeg tror ikke bilistene som vil kjøre gjennom Brumunddal for å slippe bommer, vil ta av ved Granerud og kjøre omkjøringsvegen for så å møte trafikken igjen i rundkjøringa i Furnesvegen. Den omkjøringa gjør de i så fall bare en gang. Ringsakervegen og Furnesåsen vil bli den bomfrie vegen mellom Lillehammer og Heggvin/Elverum. Det er ikke planlagt bommer på den strekningen.

Statens Vegvesen burde kunne komme med råd for hvordan få bilister som kommer nordfra, og skal øst i Brumunddal, til å kjøre av i Neskrysset og bruke Fagerlundvegen hjem. Det samme med de som kommer sørfra, og skal på samme sted, hvordan de skal få bilistene til å ta av i Furnesvegen og kjøre Kirkevegen. Det må skiltes så de tvinger folk til å kjøre ei ny rute. Det trafikktekniske kan vegvesenet.

Jeg var på møte hvor kommunen ville høre folks innspill. Der opplyste en at han er et vanedyr, og kommer ikke til å kjøre annerledes enn i alle år. Han kjørte fra sør i Brumunddal og kunne kjørt Sveumvegen, men køene i vegen gjorde at han kjørte gjennom rundkjøringa og opp BL vei. Med den innstillinga er det tull å gjøre noe som helst.

Det første som burde gjøres er å nekte bilistene til å krysse kjørebana ved Industrivegen og Kiwi. Der burde de kjøre opp i rundkjøringa og så tilbake. Kanskje de kjører andre veier seinere. Det samme er det når du kommer sørfra og skal inn på torvet. Sett opp innkjøring forbudt sørfra. La bilistene kjøre opp i rundkjøringa i BL vei og så tilbake. Jeg anbefaler å starte med det snarest for å se om det hjelper. Det koster bare skiltene.

Jeg ser noen tror at folk i framtida ikke vil ta førerkort å kjøre mindre bil. Det er i storbyene det vil skje. Hva skal vi med firefelts vei dersom trafikken vil avta?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke