buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
MATJORD: Kanskje ingen vil savne matjorda på Børstad om 50 år.
FOTO: JENS ERIK JENSRUD
 
De langvarige konsekvensene
Jernbanedebatten i Hamar.

Publisert: 16.sep.2015 04:00
Oppdatert: 16.sep.2015 09:17

Jeg skal ikke si så mye om konsekvensene av dobbeltspor i de ymse trasealternativ, for i motsetning til noen andre debattanter, overlater jeg slike utredninger til Jernbaneverket.

Men konsekvensene er ulike i karakter. Noen er langvarige, noen er midlertidige, og noen vil faktisk kunne skifte karakter fra å være negative i dag til å være positive om 50 år. Og det er tross alt de framtidige generasjoner som vil oppleve dette lengst.

Ta høyhus i Briskebyen. Dette er forståelig nok negativt for dagens generasjon Briskebyenbeboere, men om 50 år vil høyst sannsynlig nye generasjoner flytte inn i disse høyhusene i pur glede og entusiasme, fordi det er akkurat slik de ønsker å bo. En rasering i dag, vil om 50 år oppfattes som et gedigent løft.

Og uansett trase, vil de husene som måtte rives, bli erstattet av Jernbaneverket på en svært tilfredsstillende måte, og om 50 år vil også disse være glemt, og forandringen vil fryde både hos de eldre, og de yngre.

Og matjorda på Børstad, som kanskje vil bli berørt, vi får se. Dette virker dramatisk for jordvernet i dag. Men om 50 år, når effekten av økt biltrafikk langs en firefelts E6 har fått synlige negative følger for både griser, havre og bygg, da vil folk prise dem som i 2015 foreslo å flytte denne jorda bort fra biltrafikk, industri og boliger, og nydyrke den i et område mer skånet mot forurensning.

Og det er allerede i dag opplagt at det på lang sikt er god miljøeffekt i å samle alle bilforretninger i Nydal, framfor å ha dem spredt rundt omkring.

Når vi så også vet at Jernbaneverket har falt for Hamar SVs ide om sykkelhotell ved den nye jernbanestasjonen, åpner det seg også en ny verden når det gjelder sentrumsnærhet. I stedet for å gå fra stasjonen til bestemmelsesstedet, vil det i framtiden stå en sykkel klar.

I gjennomsnitt sykler folk 3,2 ganger raskere enn de går. Så de sirklene TØI har slått med radius 0,5 og 1 km fra jernbanestasjonen, blir nå til 1,6 og 3,2 km. Da faller det meste innenfor sirklene uansett trase, og sentrumsnærheten blir lik for alle.

Men en vedvarende negativ konsekvens er opplagt jernbanen på ei bru i Mjøsa og langs strandsona. Dette er en konsekvens hvis tid ikke leger noen sår. Her vil såret være evigvarende. Tilbake står vi så igjen med det vesentligste spørsmålet.

Hvilken trase er best for Hamars og Innlandets framtid og utvikling? Dette kan og bør man ha en mening om uten utredninger. Min mening er primært alternativ øst, sekundært midt, i alle fall ikke i strandsona

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat