Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Jernbanemøte: Statssekretr i samferdselsdepartementet John-Ragnar Aarset (H) var en av dem som ikke våget å ha fete, dristige visjoner.FOTO: HENRIK HORNNÆS
 
De store perspektivene
Redaktør Bleness presenterer i HA lørdag sitt syn på jernbanedebatten. Den mangler perspektiv.

Publisert: 11.feb.2015 06:41
Oppdatert: 11.feb.2015 08:36

Vi må få på banen en framtidsrettet byplan. Samtidig synes HA å ta side med Jernbaneverket og det bestående. Han vil støtte fortsatt jernbanetrafikk omtrent der sporene nå går. Sjefredaktøren kjøper Jernbaneverket (JBV) sitt ønske om å følge tilnærmet dagens trase. Det skulle gi «best nytte, lavest mulig kostnader og færrest ulemper». At JBV samtidig skal bry seg med byutviklingen på innlandet, avviser han. Her støtter han statssekretær Aarset og regiondirektøren, som mener byutviklingen får kommunen stå for.

Det er perspektivløst av alle tre. Og vrangt tenkt. En statssekretær og en av statens store utbyggere, som bruker milliarder skattepenger på utbygging, har plikt til å tenke helhetlig. Det burde byens avis gjøre også. Jernbanedrift og by- og bygdeutvikling hører sammen. Ingen er tjent med at ikke alle bryr seg med helheten.

Hadde kommune og stat sett helheten da Fornebu flyplass ble nedlagt, ville de ha bygget T-bane eller trikk dit når planer ble lagt om de store utbyggingene. Men det offentlige planverket sviktet. Hadde planverk og byutviklere sett vidt og bredt nok, hadde Follobanen ut av Oslo vært bygget sammen med den bebyggelse som nå skriker etter bedre kommunikasjoner. Men når de større perspektiv mangler og samhandling uteblir, mister vi de beste løsningene og miljøet lider.

Det er en yndet øvelse å drømme om det som var. All ære til den gode bevaring. Men fortiden kan aldri bli fremtiden. Samme hvor mye vi elsket Hamar stadion og jublet over 16.32.6. Samme hvor pen Hamar jernbanestasjon er. Samme hvor idyllisk Hamar en gang var. Nye tider krever nye ideer i en by som vil være et kraftsenter på innlandet. Derfor er det skuffende at sentrale bedriftsleder ikke har noe mer spenstig å komme med enn tilnærmet status quo.

Jernbaneverket og statssekretæren, og kanskje heller ikke HA, har demonstrert noen stor evne til å tenke i slike nye baner. Man følger helst gamle spor. Men nå er tiden her, slik også sjefredaktøren peker på. Nå kreves det evne til å tenke stort om fremtiden. For fremtiden vil bli annerledes.

Det er derfor forstemmende at Jernbaneverket allerede nå avviser tunnel og kulvert gjennom Østbyen. Det er «beredskapsmessig vanskelig på grunn av dieseltog i underjordisk stasjon», sier JBV (HA 6. februar). Betyr det at JBV legger til grunn for utviklingen at man aldri skal elektrifisere Østerdalslinja? I så fall er det uttrykk for, og eksempel på, en lite visjonær etat som bygger ut med gamle løsninger i hodet.

Kommune, Jernbaneverk, statssekretærer og HA må bidra konstruktivt med å tegne de store perspektiver. Hamar kan utvikle seg videre som innlandshovedstad. I denne diskusjonen kan HA være en aktiv bidragsyter. Byen har potensial. Men skal byen møte den nye tid, må man tenke vidt, bredt og langt. Det må HA kunne bidra med. Man må være villig til å tenke alternativt.

Som Christian Haugseng Smebye skriver i HA 6. februar. Utviklingen må være basert på kunnskap om hva en moderne jernbanedrift skal være. I tillegg må statssekretærer, redaktører, Jernbaneverk, kommuneadministrasjon og politikere våge å ha fete, dristige visjoner.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke