hacklink
18. sep
Illustrasjon: Gunnar W. Holm
 
Delrapporten om senket jernbane
Kommunestyret vedtok 17. juni 2015 nesten enstemmig for annen gang å be om konsekvensutredning av senket tospors jernbane i korridor Vest gjennom Hamar.

0
Publisert: 25.jan.2016 04:00
Oppdatert: 25.jan.2016 08:20

Meninger

Nok en gang har politikerne bedt Jernbaneverket (JBV) om dette trase-alternativet i stedet for en bane i dagen gjennom byens strandsoner og boligbebyggelse.

Kort tid etter, 24. juni 2015, responderer direktør. Anne Siri Haugen fra JBV på vedtaket ved å stile et svært avvisende brev til Hamar formannskap, hvor en rekke påstander benyttes for å unngå en likestilt utredning av traseer i de tre nydefinerte korridorer.

Det hevdes at fullstendig konsekvensutredning av senket bane vil forsinke planarbeidet, på grunn av manglende enighet med nabokommuner, vansker med Ramsarområdet, osv., samt at togtrafikken må stenges i deler av byggeperioden.

Her benytter JBV på dette tidspunkt udokumenterte påstander, og varsler at de deretter (høsten 2015) kun vil «kvalitetssikre» tidligere undersøkelser vedrørende alternativet senket bane i Vest-korridoren.

Men planarbeid og bygging forsinkes ikke, fordi de tre nabokommunene nå har tilnærmet enighet om hvor tospors jernbane kan knyttes sammen. På kart og tekst i høringsuttalelse har jeg vist hvordan utbyggingen unngår nåværende bane og dermed unngår avstengning. Dette er innsendt materiale som verken JBV eller Rambøll har studert. Vi holder av de tre indre spor til normal drift og bygger de 5–8 spor utenfor senket.

Feilaktig hevder JBV at Ramsarkonvensjonen særskilt stopper senket H1 i Åkersvika. Dette er hypotese da senket konstruksjon, som seksjonsstøpt kulvert, fleksibelt kan tilpasses krav om flomvern og terskler. Senkningen kan forkortes med start fra jernbanebrua og 700 meter med 1,25 prosent nedstigning til stasjonen, da har banen totalt 7,3 kilometers lengde på tunnel/kulvert, knapt mer enn korridor Midt eller Øst.

Rørosbanen senkes tilsvarende fra Disenbrua parallelt med dagens spor, mens togene går. Rambøll berører ikke slike muligheter i sin delrapport av 22. desember 2015.

Delrapporten holder ikke mål, verken planfaglig eller teknisk/økonomisk. Kommunestyret bør 17. februar avvise den, slik at følgen blir at den senkede trase beholdes i Korridor Vest og byttes ut med baneforslaget i dagen fra 2003. Da reddes hele strandsonen, Koigen og alle boliger i byen.

Nå er en gruppe opprettet med sikte på å arbeide for fortsatt senket bane i Korridor Vest. Vi ønsker å bruke faktakunnskaper og benytte ekspertise der det er nødvendig. Vi vil peke på at senket løsning kan spare tid, både i planlegging og utbygging. Det viktige er at Hamars politikere gjør valg ut fra sammenlignbare utredninger.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke