17. sep
 
Den enkleste løsningen

Publisert: 08.mar.2018 13:44
Oppdatert: 08.mar.2018 14:01

Hamar har levd med jernbanen slik den går i dag i over hundre år. Hvis vi ikke kan få sporene helt vekk, kan de like gjerne fortsette å gå der de gjør. Hvis IC-dobbeltsporet slutter i Ottestad, kan det legges nytt spor derfra parallelt med det gamle, gjennom stasjonen, og fram til planlagt tunnelinnslag ved bryggeriet.

Dette blir da en del av innkjøringssonene til stasjonen, med noe redusert hastighet, men det vil ha minimal virkning for kapasitet og frekvens. Det har til og med departementet brukt som argument for å stoppe dobbeltsporet i Ottestad. Med dette alternativet vil det bli vesentlig mindre anleggsvirksomhet til skade for byen og togtrafikken kan gå hele tiden.

Bortsett fra gjennomgående spor kan resten av stasjonsområdet frigjøres til byutvikling, for eksempel nytt sykehus. Selve den gamle traseen forbi parken kan forskjønnes til å bli en del av parken, og på sikt vil antakelig også ledningsmastene forsvinne når toget blir batteridrevet.

Økonomisk er det vel den billigste løsningen, og best av alt, det kan gjøres uavhengig av hva det blir til med framtidig IC utvikling.Kun to hus på brygga i Hamar blir berørt.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke