Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Opplæring: Norskopplæring ved et kommunale voksenopplæringssenter.Foto: Bjørn Sigurdsøn, NTB SCANPIX
 
Den katastrofale norskopplæringa
En FAFO-rapport som peker på utfordringer i integreringsarbeidet har fått Sylvi Listhaug til å heve den moralske pekefingeren: Det er katastrofale tilstander i norskopplæringa som ikke klarer å gjøre jobben sin.

Publisert: 02.nov.2017 11:00
Oppdatert: 02.nov.2017 11:03

1.Er norskopplæringa en katastrofe?

Jeg tror neppe noe fagfelt har gjennomgått en så sterk faglig utvikling som dette feltet. Særlig etter at Kompetanse Norge (tidligere VOX) tok over ansvaret har feltet vært i en god utvikling. Det satses på gode læreverk, mye metodeutvikling og erfaringsdeling. De som underviser i faget er meget godt kvalifiserte og faglig engasjerte. Jobbene i norskopplæringa er svært attraktive så når jobber lyses ut er det en strøm av søknader og man kan plukke blant de mest erfarne og kompetente på området.

2. Er deltakerne umotiverte og late?

Undertegnede har snart 30 års fartstid fra flyktningarbeid og norskopplæring. Jeg vet ikke om jeg har møtt noen som ikke ønsker å lære norsk eller som ikke ønsker en jobb. Jeg har i denne perioden møtt dem alle; akademikeren som akademia i Norge ikke vil ha, håndverkerne som ikke har noe fagbrev i sitt hjemland og som møter store hindringer for å skaffe seg det i Norge og vi har de som aldri har satt sine ben på skolebenken. Det kan være ei kvinne som aldri har holdt i en blyant, eller de mange som ikke kan begripe at ord som skrives likt betyr forskjellige ting hos oss. Vi har også en komplisert setningsstruktur som er svært forskjellig fra andre språk. Så er det alle dialektene og alle nordmenn som snakker både fort og utydelig.

Mange av disse har hodet fylt av helt andre ting enn det som opptar læreren. En mor fra et afrikansk land sitter og tenker på barna sine som er arrestert etter tredje gangs fluktforsøk, to unge jenter innestengt i et mannsdominert fengsel.

Så var det den timen etter at amerikanerne «mistet» en bombe over en syrisk skole der 200 mennesker hadde søkt tilflukt. De var venner og slektninger av gutten i klasserommet.

Så mange mennesker med så mange bekymringer og det eneste vi bryr oss om er at de ikke er i jobb etter to år.

3. Hvorfor får ikke alle jobb da?

Det kan vel tenkes at arbeidsmarkedet i Kongsvinger er annerledes enn i Ås kommune som ligger 20 minutter utenfor Oslo. Jobbene for ufaglærte forsvinner mer og mer – med myndighetenes velsignelse. Vi automatiseres og digitaliseres – så hvor skal vi finne alle disse jobbene?

Min erfaring etter 28 års arbeid med målgruppa er at mange kommer i jobb, men det tar tid. Og vi må gi dem tid. At politikere og forskere står og peser lærere og kursdeltakere i nakken og forteller hvor dårlig jobb vi gjør, hjelper ingen. Det skaper kun frustrasjon og motløshet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke