15. sep
Ferie: Ulik oppfatning og ulikt behov. Noen har lyst på et kveldsbad. Foto: Erik Johansen , NTB scanpix

Den «riktige» ferien
Signert. Linn Sigurdsen skriver om ferie: Vi har ulik oppfatning av og behov for ferie.

Publisert: 28.jul.2017 06:45
Oppdatert: 28.jul.2017 06:51

Beklager at jeg minner dere på det, men fellesferien er på hell, og mange av oss er snart på vei tilbake til jobb. Noen har massevis av nye opplevelser og minner i bagasjen, mens andre har hatt nok med å lande og lade batteriene i horisontal stilling, før de tar fatt på et nytt semester.

Noen elsker ferie og synes den har gått altfor fort, mens andre trives aller best med hverdag og rutiner og synes egentlig ferien er altfor lang som den er. Jeg har lært at det finnes introverte og ekstroverte mennesker. Førstnevnte er de som trenger mye alene-tid for å koble av, finne roen og prosessere inntrykk. De trives best med få mennesker rundt seg, og en storbyferie eller en fullpakket sydenstrand vil gjerne kreve noen fridager i etterkant. De ekstroverte lader best med folk rundt seg, de får energi av å være sammen med andre mennesker, og lever lenge på alle inntrykkene.

Jeg får ofte følelsen av at man ikke har hatt en ordentlig ferie uten å ha vært i «syden». Billig-turer til hvite sandstrender med parasoller og all-inclusive hotell for barnefamilier, med buffet hele dagen og fjorten forskjellige rutsjebaner lyser mot meg i reklamene.

Det er da jeg virkelig skjønner at vi har ulik oppfatning av og behov for ferie. Det siste jeg vil er å bo og leve døgnet rundt på et fullpakka hotell i en uke med skrikende barn over alt hvor jeg snur meg, og sjansen for å møte naboen er større enn på en kald vintermåned.

Jeg blir sliten bare av å tenke på det, men jeg har også forståelse for at frynsete småbarnsforeldre med «selektiv hørsel-knappen» godt intakt velger en slik ferie. For er det noe som virkelig er stress, er det å pakke for fem til ukjent destinasjon med værmelding deretter, planlegge hva man skal oppleve hver dag i en uke, finne frem i ukjente byer der man kanskje ikke snakker samme språk, høre det evige gnålet om is hver time på døgnet, slitne barn som ikke får sove fordi det er varmt, mens andre henger over doskåla og spyr etter den spennende restauranten de besøkte samme kveld. Da er det kanskje bedre å slenge seg ned på en strandstol langs bassengkanten og bli der en uke mens ungene har tilgang på ubegrenset is i baren og kan bade og herje hele dagen.

Jeg ville ikke valgt en slik ferie, men hvem er jeg til å sette standarden for hva en ferie er? Vi er jo forskjellige. Noen trenger nye impulser og inntrykk for å koble av, andre trives best på en fast plass på stranda med en bok, helst hver dag hele sommeren. Det er dessverre ikke gjennomførbart i sommer-Norge, men en god sofakrok kan kanskje være en fin avveksling.

Men er det noe som definitivt ikke er ferie, er det å dra på tur for enhver pris fordi man føler at det er det som forventes av de rundt oss. «Det er viktig at ungene har noe å fortelle om når de kommer tilbake på skolen» er et argument jeg har sett blitt brukt ofte.

Ja, det er viktig å skape gode minner for ungene. Det gjelder uansett, ferie eller ikke. Men barn er ofte ikke så kravstore. Det er vi voksne som setter standarden, og det er vi voksne som må sette ned foten også.

Senest for et par uker siden hørte jeg om noen besteforeldre som hadde tatt med seg barnebarna på hyttetur. De var ute i båt og fisket, grillet, badet og hadde late dager. Disse besteforeldrene tenkte kanskje ikke at det var bra nok ferie for ungene, så de hadde leid et sommerhus i Danmark en uke. Ene barnebarnet spurte så en dag; «hvor lenge er det til vi drar til Danmark?» hvorpå bestemoren hadde svart at det var denne samme uka. «Ååååh! Allerede?» Barna brydde seg ikke noe særlig om å dra på den danmarksturen. De storkoste seg jo på hytta.

De aller beste ferieminnene har jeg fra campingturene med bestevenninnen min og hennes far til utvalgte campingplasser i Norge, Sverige eller Danmark. Vi sov i telt og badet i havet, spiste frokost på et lite campingbord, hvor jeg fikk favorittpålegget mitt, prim i løsvekt fra Maxi, noe som vi for øvrig aldri hadde hjemme. Vi spiste is fra kiosken og kjøpte oss en ny t-skjorte som minne. Jeg kan ikke huske at det var dårlig vær en eneste gang.

Ettersom vi ble eldre ble badingen og isen erstattet med strandfester og forelskelser i danske gutter som drakk grøn Tuborg og tente bål på kveldene. Herlighet for noen minner. De ler vi godt av i dag.

Jeg har vært i «syden» en eneste gang i mitt liv, og da var jeg 15. Men det var ikke synd på meg. Jeg løp barbeint på Hamar Vest, hoppet strikk og turnet på stengene som var ment til å banke tepper på. Vi hoppet egg på garasjeportene og kastet «anti over». Vi syklet ned til stranda og badet, og kjøpte Mr. Freeze på «Pucken». Jeg tenkte aldri at jeg ikke hadde noe å fortelle om når jeg kom tilbake på skolen.

En familie består som regel av forskjellige personligheter med forskjellige behov. I vår familie har vi alle ytterpunktene. Da må vi ta hensyn, og feriene blir gjerne litt turnusaktig. En dag på – to dager av, også har alle frihet til å fylle sine egne behov på egenhånd. En blir hjemme og sover ut, mens en annen farter videre på campingtur eller festival. Slik er det, og slik blir det. For ferie skal være godt for alle, og vi skal føle at vi blir ladet, akkurat slik vi trenger.

Nyt de siste sommerdagene, og kjenn litt på dine egne behov for avkobling denne helgen.

Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke