17. sep
 
Den senkede kulverten lever

Publisert: 18.apr.2018 15:45
Oppdatert: 18.apr.2018 15:51

Trond Kjernli mener i HA mandag at vi Kulvertgjengen har feila totalt. Han påstår at BaneNor nå bare vil utrede det billigste alternativet (Vest med bru og åpen løsning) og det Kjernli tror er det nest billigste, Øst-alternativet. Han påstår at den senkede kulverten i vest er så mye dyrere at den er helt død. Vi har her en helt annen oppfatning av hva BaneNor og kommunen vil utrede; (1) Brualternativet, (2) senket kulvert i vest og (3) Øst.

At Kjernli vet så mye mer om økonomien i dette enn BaneNor, tror vi ikke noe på. Siste gang vi har sett tall fra BaneNor om dette, var i tilleggsmeldingen som kom i juni i fjor. Der framgår disse kostnadene:

• Vest med bru: 6,35 milliarder

• Vest med senket kulvert: 7,3 milliarder

• Øst uten parkeringsplass for Vikingskipet under sporene: 7,23 milliarder

• Øst med parkering under sporene: 8,23 milliarder

Det er klart for de fleste at tallene som gjelder den senkede kulverten og alternativ Øst, er cirkatall som ikke er basert på en skikkelig utredning, men etter vårt syn er de de beste vi har.

Men selv om tallene er upålitelige, er påstanden om at kulverten blir lagt død på grunn av at den er så urimelig dyr, åpenbart basert på ren ønsketenkning.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke