15. sep
Intercity: Tog er en svært kostbar transportform, skriver Ole R. Østby.Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix
 
Den store Intercity-bløffen
Tone Wabakken, arealplanlegger i Hamar kommune, skriver i HA 28. juli at det er dobbelt så mange som arbeidspendler inn til Hamar som ut fra Hamar.

0
Publisert: 24.aug.2016 12:36
Oppdatert: 24.aug.2016 12:38

Det er en viktig opplysning, men den kan misforstås. Dette gjelder all arbeidspendling med bil, buss og tog, og bare en liten del av pendlingen foregår med tog. Opplysningen er således ikke relevant som argument for fortetning rundt jernbanestasjonen. Det er dessuten også annen reise-virksomhet til og fra Hamar med bil, buss og tog, men de som reiser med bil og buss har ikke jernbanestasjonen som start eller mål.

Hamar-regionen (Hamar, Ringsaker, Stange og Løten) er en bo- og arbeidsregion med 45.000 sysselsatte innbyggere med bosted i regionen. I 2013 jobbet omtrent 40.000 av dem i egen kommune. Bare 4.000–5.000 (10 prosent) pendlet, og av dem pendlet 2.700 til en annen kommune i regionen, og bare 1.800 ut av regionen. Således pendlet bare fire prosent av regionens sysselsatte innbyggere ut av regionen med bil, buss eller tog.

I Hamar er det omtrent 15.000 sysselsatte innbyggere med bosted i kommunen. Nesten 10.000 (65 prosent) av dem jobber i Hamar. Det pendler daglig 10.000 inn til Hamar og 5.000 ut fra Hamar. Av dem som pendler ut fra byen – med bil, buss og tog – pendler nesten 1.000 (19 prosent) til andre kommuner i regionen og bare 350 (sju prosent) til Oslo og Akershus. Tallene er fra ØF-rapport 02/2015 «Sammen blir vi større.»

Av dette kan vi utlede at Hamar-regionen er en velfungerende bo- og arbeidsregion med stor innpendling av arbeidstakere til regionsentret Hamar fra de andre kommunene i regionen. Det er korte reiseavstander, og det meste foregår med bil og buss. Svært få pendler ut av regionen, til Oppland, Oslo-regionen eller til resten av landet.

Intercity-konseptet er basert på en foreldet idé om «evig økonomisk vekst» og «arbeids-kraftens mobilitet». Det dreier seg om å transportere folk raskest mulig til og fra Oslo. Politikere i Hamar drømmer om at Oslo-folk vil bosette seg i Hamar, betale skatt til Hamar og pendle til jobb i Oslo. Hamar blir dermed en soveby for Oslo. Det er en helvetes utvikling som ikke er bærekraftig. Gårdsbruk vest for E6 står i fare for å bli nedbygd. Klimakrisen er her; i India er det satt varmerekord, i Bergen er det satt nedbørrekord.

Det er en myte at togtransport er effektivt og billig. Tog er en svært kostbar transportform når man tar med kostnader til bygging og vedlikehold av skinnegang, tog, bygninger og installasjoner. Staten subsidierer jernbanen med over 20 tusen millioner kroner hvert år, eller anslagsvis 10.000 kroner pr. skattebetaler. Den billigste og mest effektive persontransporten i innlandet vil være med el-bil og el-buss. Det er også en myte at det er mulig å få overført mer gods fra vei til bane. Siden 2008 har konteinerfrakt med jernbane gått ned med 17 prosent.

Dobbeltspor til Hamar og Lillehammer vil ikke være avgjørende for befolknings- og næringsvekst i innlandet slik aksjonsgruppen «Dobbeltspor snarest», byens politikere, forståsegpåere og Jernbaneverket prøver innbille oss.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke