19. sep
Jernbane: Forsinket dobbeltspor hit til Hamar stasjon.Foto: Christian E. Bergheim
 
Den store togbløffen
I valgkampen 2017 lanserte regjeringen sammen med Venstre og KrF en storstilt topplan: Endelig skulle Østlandet få ferdigstilt Intercity.

Publisert: 16.apr.2018 06:39
Oppdatert: 16.apr.2018 06:44

Drømmen om raske togreiser fra by til by, i en region som rommer halve Norges befolkning, skal bli virkelighet, og det raskt. Nasjonal Transportplan ble lansert få måneder før valget, med 1.000 milliarder i valgflesk som skulle tilfredsstille både bilglade Frp-ere og miljøengasjerte Venstre-velgere.

Nasjonal transportplan er en grundig utarbeidet plan for 12 år. Derfor er det ganske sjokkerende at regjeringen under et år senere varsler at togsatsingen plutselig skal utsettes. Bane Nor, statens eget selskap, mener nå at intercity-planene er «irrasjonelle». Det er så man ikke tror det man leser. Hvordan kan samferdselsminister Ketil Solvik Olsen ha lansert en tolvårsplan til tusen milliarder med brask og bram i valgkampen som hans egne fagfolk kaller «irrasjonell»? Fra å skryte av togsatsingen hele valgkampen, har regjeringen plutselig bare unnskyldninger. Det er nok et trist kapittel i regjeringens trege og mislykkede jernbanesatsing. Folk som er lei av forsinkede tog, må nok en gang akseptere at også utbyggingene forsinkes.

De nye regjeringspartnerne Venstre ser ikke ut til å ha noen problemer med dette gigantiske løftebruddet. I NRKs Politisk kvarter svarte Trine Skei Grande at hun hadde «respekt for fagfolk». Men hva skjedde med respekten for velgerne? I fjor fremstilte regjeringen Nasjonal transportplan som en stor miljøsatsing. Intercity og togsatsinga var kroneksempelet. Nå viser det seg altså at dette var en bløff. Mens motorveiutbyggingen går på høygir, blir togpendlerne nok en gang satt på vent.

Det er vanskelig å tro på at Bane Nor og andre involverte ikke kjente til innvendingene mot de stramme tidsfristene for Intercity i fjor. Derfor framstår dette som maktmisbruk. Regjeringen har lansert urealistiske planer rett før en valgkamp, på tvers av faglige råd. Folket, og særlig togpendlerne på Østlandet, er lurt trill rundt rett før valget.

Og «miljøpartiet» Venstre? De smiler fornøyd og aksepterer enda en utsettelse av et av de viktigste grønne samferdselsprosjektene i Norge. I valgkampen lovet de å aldri gå i regjering med Frp, og jublet over kjempestort gjennomslag for toget. Året etter bryter de begge løftene. De kom over sperregrensa, så da var det kanskje ikke så farlig å føre velgerne bak lyset?

Miljøpartiet De Grønne mener denne togbløffen er uakseptabel. Regjeringen bør snarest flytte kapasitet og penger fra meningsløse prosjekter som «luksusveien» E18 vestkorridoren, en vei til 40 milliarder som verken er nødvendig eller samfunnsmessig lønnsom ifølge statens egne eksperter, og sette pengene dit de trengs: til rask gjennomføring av intercity-utbyggingen. Vi er lei av å vente på toget.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke