17. sep
SPORET AV: Med løftebruddet sitt 14. august 2015 bidro Einar Busterud (BBL) mye til å spore av banesaken for Hamar og Innlandet. Her sammen med partifelle Inga Borud.FOTO: ANDERS G. DALEN
 
Derfor er en ny bane utsatt på ubestemt tid
Regjeringa Solberg (H, Frp, V) har hovedansvaret for at dobbeltsporet til og i Hamar er utsatt på ubestemt tid.

Publisert: 06.mar.2018 11:40
Oppdatert: 06.mar.2018 11:50

Ordfører Einar Busterud (BBL) og flere andre Hamar-politikere har et stort medansvar for utsettelsen. Busterud gikk 14. august 2015 i valgkampen ut og vraket dobbeltspor i trase vest. Dermed brøt han løftet sitt til velgerne som sto i BBLs valgprogram, om å vente med å velge trase til utredningene var ferdig.

HAs oppslag om dobbeltspor 14. august 2015.

Det var starten på Busteruds harde strid mot Bane Nor og hans sterke motstand mot statlige regler og krav for det store nasjonale baneprosjektet. Slik måtte det gå galt for Hamar og Innlandet.

Alt før Busteruds løftebrudd gikk Venstres to representanter som de eneste i kommunestyret imot å utrede noe alternativ i trase vest. Høyre sa seg senere enig med Busteruds nei til trase vest. Da innså Bane Nor åpenbart at det var umulig å få et flertall av politikerne i Hamar med på det som etaten så og ser som den beste løsningen.

Få dager etter Busteruds utspill i august 2015 erklærte Bane Nor i HA at det uansett trase ikke lenger var aktuelt å bygge sporet helt fram til Hamar og foreløpig la det ende der. Flere ganger før det framhevet Bane Nor at med trase vest ville en bygge helt fram til Hamar.

Regjeringa Stoltenberg (Ap, SV, Sp) gikk i Nasjonal transportplan 2014-2023 inn for å bygge dobbeltspor helt fram til dagens Hamar stasjon i 2024. Åkersvika-Hamar var da en egen parsell i planen.

Bane Nors formelle nei til å bygge helt fram til Hamar kom i februar 2016 i forslaget til Nasjonal transportplan 2018-2029. Der står det at sporet skal ende ved Åkersvika. Regjeringa Solberg og flertallet i Stortinget sa seg enig idet.

Begge instanser gjorde dessuten noe mye mer dramatisk. De flyttet parsellen Åkersvika-Hamar fra indre til ytre Intercity. Uten den sterke striden som Busterud og andre Hamar-politikere har ført mot staten, ville den flyttingen vært politisk umulig.

Å flytte parsellen Åkersvika-Hamar til ytre Intercity betyr en kraftig forsinkelse av sporet fram til Hamar. I nyheten 19. februar om Bane Nors manglende kapasitet til å bygge dobbeltspor så snart som Ntp 2018-2029 legger opp til, kom det fram at etaten vil legge sporet til og gjennom Hamar tidligst en gang etter 2029.

Så til kommunestyrets vedtak 21. desember 2016 for trase øst. Det skjedde med 25 mot 14 stemmer. Det til tross av at traseen ikke var ferdig utredet, og at den heller ikke oppfylte flere nasjonale krav om jernbaneteknikk og miljø.

Til tross for tilleggsutredning i fjor sommer er trase øst ennå ikke ferdig utredet. Kanskje blir den det høsten 2020. For lengst er det klart at flertallsvedtaket i desember 2016 var et krav om å utsette dobbeltsporet på ubestemt tid.

Da Stortinget i juni 2017 behandlet ny Nasjonal transportplan, sa bare Arbeiderpartiet ja til dobbeltspor helt til Hamar i 2024. Ap, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet stemte dessuten for å bygge sporet til Lillehammer i 2030. Partiene i regjeringa Solberg og støttepartiene vill ha sporet bare til Åkersvika i 2024 og til Lillehammer i 2034.

Sjokknyheten om å utsette sporet til og i Hamar mange år ser ikke ut til å få ordfører Busterud og hans drabanter til å gi opp kampen mot statlige regler og krav til dobbeltspor og stedsvalg for stasjonen. Han hevder i HA til og med at Bane Nor har vist liten vilje til å forhandle. Da minner jeg om at Bane Nor i prosessen i Hamar har gjort dette:

• Trase vest fra nær Hamar Bryggeri til Jessnes skal gå i tunnel og ikke i dagen som tidligere foreslått.

• Også et forslag om en trase i dagen vest for nåværende bane er lagt bort.

• Forslag om å legge trase vest i kulvert, kunstig tunnel utenfor Hamar sentrum.

• Nytt forslag etter tilleggsutredning i juni 2017 om å senke høyeste delen av kulverttaket 3,9 meter. Kulverten vil dermed synes lite fra Strandgata.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke