16. sep
 
Derfor velger vi H5/H6

0
Publisert: 12.mar.2015 04:00
Oppdatert: 12.mar.2015 07:07

12 punkt for å velge H5/H6:

1. H5 er en anbefalt løsning av Jernbaneverket, alle politiske partier i Hamar, Hedmark Fylkesting, Fylkesmannen i Hedmark. Det er således et samlende alternativ uten ihuga motstandere.

2. Det er ikke mulig å samle Hamar om verken H1 eller H2. Begge disse alternativene har opptil 40 prosent ihuga motstandere. Det kan ikke Hamar møte framtiden med.

3. Det er en fordel for både næringsliv og forbrukere at næringsvirksomheten ved Vikingskipet blir flyttet til næringsklynger i Nydal, og at området ved Vikingskipet blir stasjonsområde.

4. Det er en fordel for landbruket at en allerede sterkt forurenset jord langs E6 blir benyttet til jernbane, og at det etableres erstatningsjord i mindre forurensede områder.

5. H5/H6 frigjør Hamars største attraktivitet, strandsonen.

6. Indrefileten i våtmarksområdet i Åkersvika er allerede spist opp av en 4-felts motorvei, så en jernbane på øreflippen har svært liten økt skadevirkning.

7. Skal Hamar beholde Vikingskipet som nasjonalanlegg for skøytesport, og skal Hamar mene og bli nytt politisenter for Innlandet, er det gunstig at jernbanestasjonen er plassert i god nærhet til disse viktige institusjonene.

8. En jernbanestasjon ved Vikingskipet gir gode muligheter for knutepunktutvikling med god tilgang på parkeringsplasser, og nærhet til E6 og riksveg 25.

9. En jernbanestasjon ved Vikingskipet vil oppfylle politikernes ønske om mindre biltrafikk i sentrum.

10. Den tiden man bruker på å komme opp og ned, og ut og inn, av en underjordisk stasjon med H2, er tilsvarende den tiden man bruker på å gå fra Vikingskipet til CC-stadion. Med andre ord så er sentrumsnærheten tilnærmet den samme.

11. H5 og H6 blir etter dagens opplysninger høyst sannsynlig de billigste løsningene.

12. Med H5 og H6 kan dobbeltspor bygges parallelt med at togtrafikken går normalt langs dagens trase.

Når det gjelder konsekvenser for boliger på Disen, må faglige utredninger gi svar på dette, men pr. i dag er det lite som tyder på at H5 og H6 totalt vil berøre flere boliger enn andre alternativ. Hvilket av alternativene H5 og H6 som skal velges, avhenger av konsekvensutredninger, og hvilken løsning som er best for blant andre Ringsaker, Stange, miljø og økonomi.

Dersom vi av tidsmessige og økonomiske årsaker må velge to alternativ for utredning, må H5 og H6 velges, for de andre alternativene faller, om ikke av andre grunner, så på grunn av den store motstanden i folket.

5. kandidat Hamar SV

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke