Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Jernbane: Kristian Tonning Riise og Rolf Berntsen (bildet) har ulik oppfatning av sistnevntes bruk av jernbanen i framtida.Foto: Trond Lillebo
 
Det blir dobbeltspor i Berntsens levetid
Rolf Berntsen gir i HA denne uken uttrykk for en frykt om å få sin første reise på dobbeltsporet i ei urne.

Publisert: 05.okt.2018 07:50
Oppdatert: 05.okt.2018 08:56

Jeg for min del både håper og tror at Berntsen lever lenge nok til å nyte mange gode år med dobbeltspor til ny flott stasjon ved Vikingskipet, samtidig som han får bevitne en praktbydel med landets flotteste rekreasjonsområder vokse frem langs mjøskanten.

Berntsens innlegg illustrerer imidlertid en hovedkonflikt i jernbanesaken. Mellom de som vil ha dobbeltsporet så fort som mulig samme hvordan byen blir seende ut, og de som mener at byutviklingen må sette noen føringer for hva slags trasevalg vi lander på. Et stort flertall av innbyggerne i Hamar & omegn ser ut til å støtte sistnevnte linje.

LES OGSÅ: Tur på dobbeltsporet blir trolig i ei urne.

Berntsen ser dessverre ikke helt ut til å ha oppfattet at det sterke engasjementet rundt trasé øst og jernbanefri strandsone handler om byutvikling. Det handler om den viktigste avgjørelsen for Hamars bytuvikling de neste hundre årene. Minst. Nettopp derfor kan det være lurt å ha med seg generasjonsperspektivet når vi tar denne avgjørelsen. For er det en ting som er helt sikkert, så er det at både Berntsen og jeg ligger i urner om hundre år.

Politikken er i det hele tatt et lite matnyttig område å engasjere seg, dersom det kun er kortsiktig egeninteresse man er ute etter. Da hadde det nok vært enklere med en karriere på børsen. Jeg har aldri brukt så mye tid på en enkeltsak, som jernbanesaken i Hamar, og innrømmer gjerne at prosessen har tatt noe lenger tid enn jeg skulle ønske.

Jeg er imidlertid fortsatt optimistisk for fremdriften, men mest av alt blir jeg optimistisk når jeg ser for meg hva slags Hamar mine fremtidige barn og barnebarn vil oppleve om vi får gjort dette skikkelig denne gangen.

Hvis enden på visa i denne saken blir at vi brukte 2-3 år lengre på å legge til rette for et prakteksempel på en innlandsby ved vannet, fordi vi holdt igjen da jernbanebyråkratene ville manifestere en mur mellom byen og Mjøsa for all fremtid, er det et politisk ettermæle dagens flertall i Hamar burde være svært stolte av.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke