16. jul
ELBIL
 
Det elbil-kritiker Svardal glemmer å si

Publisert: 11.jun.2019 14:09
Oppdatert: 11.jun.2019 14:25

I sin iver etter å få gehør for sitt noe spesielle resonnement om at en elbil i Norge går på strøm fra et tysk kullkraftverk, glemmer Per Svardal å si at fossilbilen – altså den som går på bensin eller diesel - den gir utslipp av klimagasser helt sikkert og helt uavhengig av Tyskland.

For hver liter diesel du bruker i fossilbilen blir det 2,7 kg CO2 til atmosfæren. Har du bensinbil blir det 2,3 kg CO2 pr liter.

Med normal kjørelengde på 15.000 km pr år vil en liten fossilbil gi samlet utslipp cirka to tonn CO2, og en stor fossil personbil rundt fem tonn CO2.

Det må du si fra om: Fossilbilen er uansett mye verre enn elbilen.

En vanlig el familiebil som for eksempel en Nissan Leaf bruker mellom 1,2 og 1,8 kWt strøm pr mil. Kjøring med en slik elbil koster snaue to kroner pr mil når du lader hjemme. En Nissan Leaf som kjøres 15.000 km pr år har et totalt strømforbruk på 2700 kWt. En panelovn som står på 1000 W i snaue fire måneder har brukt like mye strøm; ca 2700 kWt. Så selv om man tror at alle elektroner i det norske strømnettet er tysk kullkraft, ja da kan man allikevel kjøre elbil med god samvittighet hvis man sparer litt på strømmen i hus eller hytte.

Og hvis du da kjører elbilen på den strømmen du har spart – da kan du faktisk si at du kjører helt gratis.

Høyskolelektor landbruk og klimakunnskap

Høyskolen i Innlandet

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke