17. sep
 
Det er nå eller aldri for Hamar
Dobbeltspor: Det er sterke krefter i spill for å legge dobbeltsporet langs Mjøsa. Vi risikerer høyhus i strandsonen eller en bru ingen vil ha.

Publisert: 04.jun.2016 04:00
Oppdatert: 04.jun.2016 07:26

Hadde Jernbaneverket valgt å legge et nytt spor foran Operaen eller Oslo rådhus? Ordfører Einar Busterud (BBL) stilte det retoriske spørsmålet da Jernbaneverket presenterte sin anbefaling på et folkemøte onsdag kveld. Han høstet kveldens eneste applaus.

Svaret gir seg selv. Rådhuset, Operaen eller for den saks skyld Frognerparken ville nok blitt skånet hvis Jernbaneverket skulle planlegge dobbeltspor gjennom hovedstaden.

Da hjelper det ikke at Busterud har utropt Koigen til «Hamars Frognerparken». Hamar er rett og slett ikke Oslo, noe Jernbaneverket demonstrerte med all mulig tydelighet denne uka.

Begge forslagene som kommunen selv har lansert for å frigjøre strandsonen ble blankt avvist.

Å forsøke å løfte dem fram igjen er det samme som å erklære krig mot Jernbaneverket. Politikerne i Hamar har smertelig fått erfare hvor betydningsløse de blir i møtet med store statlige etater.

De færreste betviler at Jernbaneverket er best til å planlegge togtrafikken, undersøke grunnforhold, analysere reisetid og passasjergrunnlag og sette sammen et realistisk kostnadsbilde.

Men når det handler om byutvikling bør det være lydhørhet, og i det minste et samspill mellom lokale myndigheter og staten.

Derfor er det overraskende at Jernbaneverket ikke engang åpner for en fortsatt dialog med Hamar kommune om Korridor øst, som man hadde gjort ved å sette «anbefaler ikke» på forslaget. Kommunestyret bør ha et ord med i laget når utviklingen av et framtidig Hamar sentrum planlegges, rett og slett fordi det er Hamar kommune som skal gjøre jobben.

På samme måte er det provoserende at Jernbaneverket setter høyhus langs mjøsstranda som krav for å innfri kulvertløsningen. Her driver Jernbaneverket sentrumsplanlegging i Hamar.

Det klinger hult når Intercity-direktør Anne Siri Haugen samtidig sier hun er veldig klar over at dette er Hamar kommunes oppgave.

Hvor er det blitt av involveringsprosesser, folkemøter og medbestemmelsesrett? For mange av dem som har engasjert seg for Hamars framtid framstår Jernbaneverkets konklusjon som et slag i ansiktet.

Hva nå? Det er spørsmålet den politiske ledelsen i Hamar må besvare raskt. Og Einar Busterud er under press fra flere kanter.

For det første er det ikke slik at Hamars innbyggere står samlet bak kravet om jernbanefri strandsone. Selv om de mest engasjerte debattantene har forsøkt å skape inntrykk av at de leder en folkebevegelse, er det et stykke unna sannheten.

Det har også Jernbaneverket fanget opp.

De meningsmålingene Sentio har utført for Hamar Arbeiderblad har hver gang vist at en betydelig del av velgerne lever godt med en trase langs Mjøsa.

Kommunestyret taler heller ikke med en tunge. Vår opptelling viser at det bare er en liten overvekt i kommunestyret for å kjempe videre for jernbanefri strandsone. Det svekker Hamars mulighet til å vinne fram overfor sentrale myndigheter.

Hamar er ikke alene i verden. «Vi står her som en region», sa Stange-ordfører Nils A. Røhne (Ap) da ordførerne i Hamar, Ringsaker og Stange fikk overlevert anbefalingen fra Jernbaneverket.

I Ringsaker, Lillehammer og Stange forventes det at Hamar tar rollen som innlandshovedstad. Underforstått: Aksepteres Jernbaneverkets anbefaling får vi en rask, smertefri prosess.

Motsatt vil enhver forsinkelse kunne føre til at dobbeltsporet ikke kommer videre fra Åkersvika til Ringsaker og Lillehammer. Det vil Hamar få skylden for.

I Innlandet er kravet at Hamar setter regionens behov foran egen byutvikling.

Hvor stor er viljen i regjeringen til å overkjøre Jernbaneverket? Høyres varaordfører Knut Fangberget var rasende etter at Jernbaneverket hadde levert sin anbefaling.

Leder i Hamar Høyre, Jane Meyer «følte seg bondefanget når hun måtte velge mellom to onder».

Skal strandsonen frigjøres for jernbanespor ligger Hamars eneste mulighet i at H/Frp-regjeringen er enig med sine lokale partifellers beskrivelse når saken skal sendes til Stortinget.

Erfaringene tilsier at det sitter langt inne. Det vet nok Einar Busterud også. Arbeidet med avbøtende tiltak og lavere sporhøyde bør derfor få høy prioritet.

Skal vi tro vår ringerunde til kommunestyret er det likevel fortsatt mange som vil kjempe videre for strandsonen. Da er det nå eller aldri som gjelder.

Lederen i Hamar Arbeiderparti, Thomas Langeland Jørgensen, var raskt ute med å akseptere Jernbaneverkets anbefaling. Nå er det opp til medlemsmøtet i Hamar Ap å gjøre det formelle vedtaket neste uke.

Tidligere ordfører Morten Aspeli (Ap) fulgte opp dagen etter med å kalle Jernbaneverkets anbefaling for et «mageplask» for den sittende flertallskoalisjonen som har «forlovet seg med jernbanefri strandsone».

Det er selvsagt en skjebnens ironi at en av de aller mest engasjerte forkjemperne for jernbanefri strandsone, Stig Vaagan i sin stilling som politisk prosessleder for jernbanesaken i kommunen, nå må legge til rette for dobbeltspor nettopp i strandsonen.

På den annen side har jernbaneprosessen uansett trasévalg ført til en spennende, engasjerende og viktig debatt om hvordan Hamars framtid skal se ut.

Gjennom hele den debatten har Hamar Ap stått på sidelinjen. Siden man nå til slutt faller ned på Jernbaneverkets anbefaling har byens største parti unngått å mene noe selvstendig om dobbeltsporet gjennom hele prosessen.

Det burde plage partiet mye mer enn det tilsynelatende gjør. Står posisjonen for et magaplask, tilhører Morten Aspeli dem som aldri våget å stupe uti.

God helg!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke