buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
Ulykke: Det er ikke å anbefale å få en stor elg over panseret og inn frontruta. Dette er ved Husum i LøtenFOTO: Tore Sannum, NTB Scanpix
 
Det er tid for elg
Viltulykker:Det drar seg mot tida på året da vi bilister må være ekstra påpasselige for ikke å få skogens konge som ufrivillig passasjer i forsetet. Med mye snø og kulde øker faren vesentlig.

0
Publisert: 01.des.2015 04:00
Oppdatert: 01.des.2015 08:14

Å få en 450 kilo tung elgokse over panseret og inn frontruta er ikke å anbefale. Det kan faktisk få svært alvorlige konsekvenser, og ikke bare for elgen. Likevel er de fleste av oss så å si blinde for skiltet som varsler om økt fare for å treffe elg på veien.

Årlig meldes det om godt over 1000 elgpåkjørsler bare i Hedmark fylke. Ved Høgskolen i Hedmarks avdeling for anvendt økologi og landbruksfag på Evenstad har det blitt forsket mye på elg – også i forhold til problemstillingen elg og trafikk. Høgskolen har i 15 år overvåket elgpåkjørsler og sitter med mye kunnskap om faktorer som kan ha påvirket elgens bevegelsesmønster i tiden før ulykkene skjedde.

Erfaringene og forskningsresultatene brukes blant annet av et lokalt firma, Koppang-baserte IMSA Knowledge Company, i utprøvingen av en ny type intelligente skilt som skal varsle bilister om økt elgfare. Varselskiltene begynner å blinke når værforhold og andre parametere inntreffer som tilsier at elgen vil trekke. Foreløpig prøves skiltene ut langs noen få strekninger på riksveg 3 i Østerdalen. Når disse skiltene blinker kan du være rimelig trygg på at det er trekkende elg i nærheten, og da bør foten av gasspedalen.

Elgen i Østerdalen, og sannsynligvis andre steder også, foretrekker å holde seg unna folk så lenge som mulig, men når snøen blir dyp og kulda setter inn må den trekke ned i dalførene for å finne mat. Og dermed må elgen krysse både veier og jernbane. Samferdselsårene går ofte der det er minst snø og lettest for elgen å gå.

Forskningen viser også at fullmåne kan spille inn på faren for elgpåkjørsler, men kun når det samtidig er dyp snø og streng kulde, som altså får elgen til å trekke. Fullmånen i seg selv innebærer ikke økt risiko for å kjøre på elg – en skulle tro det snarere var tvert om, at månelyset gjør det lettere å oppdage kryssende elg.

I tillegg til skilt som blinker når faren for elgtrekk over veien er stor, prøves det også ut andre tiltak som skal holde elgen unna hovedferdselsårene. Grunneierne i Stor-Elvdal har blant annet gjort forsøk med å legge ut vinterfôr til elgen i sidedaler der det ikke er veier med stor trafikk. De få undersøkelsene som så langt er gjort av dette tiltaket tyder på at det har effekt i forhold til å få ned antall påkjørsler. Vegvesenet tar elgpåkjørsler alvorlig og har blant annet ryddet bedre sikt og fjernet elgmat langs mange veier. Der det er gjerde med elgoverganger langs veier i Hedmark har de vært flinke til å merke med reflekser slik at det blir lettere å se om elg er i ferd med å nærme seg overgangen.

Forskere på Evenstad har flere gode forslag til tiltak som kan bidra til å redusere faren for elgpåkjørsler langs vei og jernbane. I perioder med mye snø og høye brøytekanter kan elgen finne på å løpe langs veien, ikke bare krysse den. For å hjelpe elgen med å komme seg av veien igjen er ett forslag at brøytekantene skråskjæres og skyves lenger ut. Dette ville i tillegg gjøre at billysene når over snøkantene og ut i skogbrynet, og slik gjøre det lettere å oppdage elgen.

Nå skal en jo egentlig ha en god porsjon uflaks om man sitter i akkurat den bilen på akkurat det stedet når elgen velger å krysse. I tillegg er det også kjent at elgen er et vanedyr som fortrekker bokstavelig talt å følge i sine forfedres fotspor, uten å bry seg nevneverdig om det er bygget en vei eller to i løpet av de siste 1000 årene som nå må krysses. Og det er stort sett der varselskiltene blir plassert, så da fortjener kanskje skiltene vår oppmerksomhet, selv om ikke alle er av den blinkende sorten.

Men, om nå elgen skulle hoppe ut i veien framfor panseret ditt er det én ting som er viktigere enn alt annet: Ikke sving over i motsatt kjørebane dersom den er full av møtende biler! Da er det tross alt bedre å treffe elgen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat