hacklink
18. sep
 
Det går alltid et demonstrasjonstog
Signert. Torbjørn Dybsand skriver om dobbeltspor: Hamars politikere står overfor svært tøffe og vanskelige valg framover.

0
Publisert: 10.jun.2016 04:00
Oppdatert: 10.jun.2016 06:52

Intercity-toget ruller mot Hedmarken. Og det ruller fort.

Katta er ute av sekken. Jernbaneverket (JBV) har lagt fram sin innstilling til 2-spors jernbane gjennom Hamar by. For de som drømmer om en ny, østlig trasé forbi Vikingskipet og utover Åkersvika, er innstillingen fra JBV dårlige nyheter. Ikke overraskende, konkluderer JBV med at vestlig trasé (K1 Vest-3b). Jeg skriver ikke overraskende, fordi det er her toget går i dag, slik det har gjort i mer enn 100 år.

Hamar er en stasjonsby, de har i alle år kalt seg Jernbanebyen, og togene har rullet inn og ut av perrongen siden 1862. Da fikk vi landets første statsbane mellom Hamar og Elverum (Hamar-Grudsetbanen). I tur og orden ble det togforbindelse til og fra Røros, Eidsvoll og Gudbrandsdalen. Så vi snakker om en by med lang og rik jernbanehistorie. Men nå?

Skal Hamar stå igjen på perrongen mens dette toget går? Det blir det store spørsmålet framover.

Noen som husker kommunevalgkampen i fjor høst? Det manglet ikke på politikere med store og til dels svært skråsikre og bastante løsninger for jernbanen. Tøffere enn toget. Med dem i førersetet (posisjon), var det nærmest en garanti for at det ikke ville ende opp i noe vestlig alternativ for Hamar. Og posisjoner ble det for flere av disse partiene.

At det danner et vanskelig grunnlag for å skulle reversere noen relativt bastante konklusjoner, synes dermed åpenbart. Hamar Høyre ville ikke en gang utrede vest-alternativet. I februar 2015 uttalte statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset; «Vi vil selvfølgelig lytte til både dem og Hamar kommune. Det betyr mye for oss å høre hva byen ønsker. Men det blir mye enklere med Knut Fangberget som ordfører fra høsten av».

Nå ble Fangberget «bare» varaordfører høsten 2015, men det skulle likevel være mer enn godkjent til å forvente at forbindelseslinjene mellom Høyre-folk i Hamar og de som sitter på Stortinget og i regjering skulle være de beste. Det skal derfor bli svært interessant å se hvor mye sentralmakta vil lytte når det bærer i hælinga.

Det er mange som kjemper om midler til jernbaneutbygging i sine regioner, og det er ikke bare dommedagsprofeti å hevde at det kan hende toget går (les; bevilgningene) andre steder mens vi krangler om trasévalg på Hedmarken. Og da kan det se mørkt ut for to-spors jernbane til Hamar innen 2024 og videre til Lillehammer innen 2030.

Denne saken vekker svært sterke følelser hos mange. Uansett hvilken trasé en velger, vil denne saken berøre svært mange innbyggere, enten jernbaneskinnene går her eller der. Både i Stange, Hamar og Ringsaker blir noen kvitt jernbanen mens andre får den.

Lys i tunnelen? Tja; I motsetning til det en kan få inntrykk av, er det ikke ensidig pekt på «ei bru som ødelegger hele strandsonen». Det legges riktignok ut på høring, men alternativet i kulvert og tunnel forbi strandsonen og Koigen er vel mest realistisk. JBV selv peker på dette som den (foreløpig) beste løsningen. Det tyder på at de faktisk har lyttet til protestene fra Hamar om å unngå ei diger bru midt i Mjøsa.

Men hvorfor skal JBV plutselig bli en aktør innenfor byutvikling og eiendom i Hamar? «Jernbaneverket mener at kulvertløsningen er den beste, gitt at noe av merkostnaden kan dekkes inn gjennom byutvikling i de utfylte områdene nær stasjonen, og det er lokal oppslutning om det.»

Til det motsatte er bevist, håper jeg derfor at dette er et (dårlig) forhandlingsutspill fra JBVs side. De har allerede terget opp store deler av Hamars politikere, bare ved sitt trasévalg. Så skal de på toppen av dette, påpeke at dette kun er et situasjonsbestemt valg som betinger begge hender på rattet i en framtidig byutviklingsplan for Hamar? Joda; dere leste rett. Hvis ikke Hamar aksepterer disse premissene, vil plutselig ikke JBV gå for dette alternativet likevel. En slik form for gisseltaking er utilbørlig og hører hjemme i helt andre kulturer enn vår.

Men Hamars politikere står utvilsomt overfor noen svært tøffe og vanskelige valg framover. Uansett hvor fint det vil være å få to-spors jernbane til Hedmarken og videre til Lillehammer så raskt som mulig; Slikt råkjør fra JBV sin side er det selvfølgelig ingen grunn til å finne seg i. Men at lokalpolitikerne skal få kjørt seg med toget framover? Oh, yes.

At mange i Hamar vil løse en rekke utfordringer med hensyn til byutvikling, strandpromenade og grønne lunger er både forståelig og relevant. Hvis muligheten først byr seg, er dette svært viktig og relevant samfunnsutvikling for enhver kommunepolitiker. Men de som er opptatt av «en jernbanefri strandsone», bør kanskje foreta en realitetsorientering rundt hvordan dette området faktisk framstår i dag?

For det må kunne påpekes at det er alt annet enn badestrand, grønne lunger og trivelig bymiljø som preger området der det vestlige alternativet tenkes plassert. Tvert imot; En enorm asfaltert plass med parkeringsplasser (8-meters planet), samt betong, steinørken og forfall. I tillegg til eksisterende jernbane, selvfølgelig. Dette gjelder nær sagt hele området mellom Hamar stasjon og pølsekiosken ved Skibladnerbrygga.

Siste ord er neppe sagt i denne saken. Så får tiden vise om det er lys i enden av tunnelen. Men det er kanskje bare et møtende tog?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke