Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Det går da tog, sa'n far
Han var pensjonert damplokfører som 60 åring, og bil ville'n ikke ha. Han gjorde som kjærringa i sangen og ok på Rørosban', gratis var det også.

0
Publisert: 03.mar.2015 04:00
Oppdatert: 03.mar.2015 07:16

Fra hytta på Koppang og ut i naturen til fjell og vann gikk turen på moped. Togene går fortsatt, og tettere enn noen gang er de innom Hamar stasjon for korte opphold. Lapskaus på jernbanerestauranten er for lengst en saga blott, for det er jo ikke turister og langveisfarende med god tid som er på farten i dag. Nå rekker de ikke en gang en kjapptur i Narvesenkiosken om de vil henge med videre.

Intercity heter det nå, og regiontog mellom de store byene. Begge har samme mål - presis og hurtig frakt av folk fra A til B. Innimellom romler allerede godstog og tømmertog tett gjennom byen med 40-50 uvakre vogner. Er det virkelig sånn mange vil at våre barnebarn skal ha det midt i byen, og atpåtil på ei bru over Hamarbukta?Tvilsomme «markedsundersøkelser» med nærmest gitte svar sier ikke stort om hva framtidas beboere, ungdommen selv mener. Her savnes et engasjement, og bra var derfor «skoleundersøkelsen» forleden som ga klart svar. Vekk med jernbanen fra strandsonen, legg den i tunell. De unges konklusjon bør være en politisk vekker også for det største parti i innlandshovedstaden. Til høsten vinnes ikke valget med idrettshall og sykehjem, det kan bli jernbanetraseen gjennom byen som avgjør.

Det virker litt smått når mange bare forsvarer det bestående og ser ut til å bruke dagens vakre stasjonsbygning som et avgjørende argument for valg av linjeføring i framtida. Den vil bestå, men er knapt egnet som sentral i en moderne ny terminal. De som har fulgt med bør ikke tvile på hva Jernbaneverket og Rom Eiendom prioriterer. H1 over bakken og en maksimal utbygging av arealet de disponerer. En massiv utbygging langs Stangevegen er for lengst planlagt, og reguleringsplan - kalt Hamar Kollektivknutepunkt - for ei sammenhengende blokkrekke fra Brugata til Jernbanerestauranten på 5 etasjer ble allerede 19.10.2011 godkjent av kommunestyret, og til overmål gjort rettskraftig.

Hvem var imot mon tro? Kanskje ikke så rart noen politikere vegrer seg for å tone flagg om hvor de mener stasjonen bør ligge. Det er kanskje utopi å håpe at H2 i tolvte time kommer til utredning, så for meg er derfor hovedsaken at banen må vekk fra strandsonen gjennom byen, og da står jeg realistisk sett igjen med H5/H6 som preferanse. Velger man H5/H6 blir det i byggefasen dessuten minst avbrudd, buss for tog og lange forsinkelser som også må være av betydning både for NSB og de reisende.

Egentlig ganske rart at Ringsaker tilsynelatende ikke trykker mer på for å få traseen lagt langs E6 og vekk fra Jessnesområdet.Argumentet om at det skal være gangavstand for mange til og fra toget er kanskje relevant, men hvor mye betyr nå det? Hamar og omegn er da større enn som så, og som i dag vil bil og buss dominere som transport til og fra stasjonen også i framtida. Trafikken i Stangevegen er dessuten mer enn tett nok allerede, uavhengig av tog som kommer og går.

Det skal bli spennende å se hva Jernbaneverket suger ut av alle innspill de har fått, og hva de om litt kommer opp med av utredningsforlag.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke