hacklink
17. sep
 
Det handler også om arbeidsplasser

Publisert: 13.nov.2018 14:08
Oppdatert: 13.nov.2018 14:22

Norges bilbransjeforbund er sannsynligvis interessert i å beholde de arbeidsplasser som bilbransjen genererer. Hva skjer da med bransjen idet de som i dag kjører rundt, ikke skal kjøre lenger? Dette omhandler 25.000 bedrifter med 570.000 ansatte. Etter 2025, skal du ikke få kjøpt en bensin- eller dieselbil. Toyota sier de ikke produserer ren elektrisk bil, men hydrogen. Politikere ser ikke hvor dette bærer hen, tar ikke inn over seg alle arbeidsplasser som går tapt?

GHIA leverer innen ikke for lang ventetid, men disse ankommer fra Tyskland, for der får de ikke solgt dem. Ved å endre avgiftspolitikken, spares moms og bompenger og årsavgift, samt mangelfull elforsyning til elbiler. Vil ikke sannsynligheten bli at man får en kraftforsyning som resulterer i overspenning nattestid, med klesvask og tromling? Nå er vi pålagt nye strømmålere, så bransje og myndigheter lett ser når vi bruker strøm. En kan godt si overvåker.

Etter 2025 blir det bare godsdistrubsjon, ved at fly og skipstrafikk får lov å fortsette? Det er ikke definert hva som legges i «nullutslippsbil». Bare at det er alt annet enn diesel.

Man blir nødt til å tvinge frem en politikk som differensierer mellom byer og landsbygd. Der kan ingen tvil råde.

Euro 6 er den nye normen. De nyeste lastebilene går allerede reinere enn en gammal personbil. Store motorsykler er ikke nevnt med en bokstav. Flere rallyteam slutter. Peugeot har trukket seg. Er det en slik utvikling som ønskes? Nei.

Verdien av bilparken er 200 milliarder kroner i dag. Oslo, Bergen, Trondheim og Oslo selger nå få dieselbiler.

Det er mye som sier en at det kommer bygdeopprør for å bevare arbeidsplasser. Det vil jeg være med å markere om nødvendig. NAV melder om store summer ut fra den etaten, og det synes å mangle både arbeidsplasser fra før, samt en politikk som tar innover seg dette. Problemer med å lage batterier, vil garantert komme, for det går med så mye vann for å vaske litiumet, at det går ut over de som trenger vannet. Skal vi lukke igjen øynene for dette? Tesla har nektet alle andre å ta imot enn Tesla. Vi skjønner jo den politikken? Hvor havner denne bilbransjepolitikken, om ikke også i et elende med slike planer?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke