hacklink
18. sep
 
Det Kristiansen vet og det vi andre ikke vet
Erik Kristiansen leser HA av 20. mars 2014 som fanden leser bibelen.

0
Publisert: 14.jul.2015 04:00
Oppdatert: 14.jul.2015 06:43

Kristiansen mener å vite at dersom Hamar går inn for det østlige alternativet med stasjon ved Vikingskipet, da vil ikke Jernbaneverket love noe dobbeltspor til Hamar innen 2024. Dette er med skam å melde en ganske stor forvrengning av det Jernbaneverket virkelig sier.

Det som er planen, er at dobbeltsporet skal bygges til Hamar innen 2024, og videre til Lillehammer innen 2030. I seks år skal det således være dobbeltspor til Hamar, og enkeltspor langs dagens trase videre nordover fra Hamar. Dette betyr at, uansett hvilken trase som velges nordover fra Hamar, må dobbeltsporet på et eller annet sted, sør for eller i Hamar, måtte kobles sammen med dagens trase, og dette må vi leve med i seks år.

Når det gjelder korridorene vest, midt og øst, er dette ganske greit, for de følger hverandre i dagen helt inntil Hamar, Uansett hvilken av disse løsningene som velges, vil det være en overkommelig oppgave for Jernbaneverket å foreta denne sammenkoblingen godt innenfor Hamars kommunegrense. Vel vil det ikke med alternativ midt og øst bygges nytt dobbeltspor de siste 800 meterne inn til dagens stasjon, men dette område er som kjent allerede tilgodesett med både åtte og ti spor. Derfor sier da også Jernbaneverket at dette ikke medfører noen som helst fare for Hamar, og at dette ikke vil ha noen konsekvens for togavviklingen i denne seksårsperioden.

Dog er jeg i denne sammenheng noe mer bekymret for alternativet med nedsenket H1. Etter det jeg har forstått,innebærer dette alternativet en sammenhengende tunnel fra sør i Stange til Jessnes. For meg ser det ut til å kunne bli en gedigen utfordring å få til en sammenkobling av denne løsningen med dagens trase nordover fra Hamar. Med denne løsningen synes det å være en berettiget frykt for at dobbeltsporet fram til 2030 ikke når lenger enn til tunnelinnslaget sør i Stange, og det vil selvsagt kunne få stor betydning for Hamar og for togavviklingen. Men dette problemet formoder jeg at Gunnar W. Holm, Jan Oreld og et enstemmig kommunestyre i Hamar har en god og vettug løsning på, slik at de med god fornuft kan kreve denne løsningen utredet av Jernbaneverket. Det hadde vært glimrende om noen av disse kunne skissere løsningen på dette i et innlegg i HA.

Og til Erik Kristiansen, i stedet for å svartmale andre alternativ, og komme med skrekkvisjoner om rasering av Østbyen og at dobbeltsporet ikke vil nå Hamar i tide, kunne ikke du heller gi oss en god og varm kjærlighetserklæring til ditt kjære H1. Kan ikke du fortelle oss ærlig og oppriktig hva som er så fint med tog i dobbelt spor på ei bru eller fylling ute i Mjøsa og langs Koigen. Kan ikke du fortelle oss hvorfor vi hamarsinger skal elske og ære dette alternativet inntil døden skiller oss av, og at dette skal være gjeldende for generasjoner 200 år fram i tid. Kan ikke du, Erik Kristiansen, være snill å fortelle oss dette i ditt neste innlegg i HA, for her må det være noe jeg ikke har fått med meg.

Kristiansen mener å vite at dersom Hamar går inn for det østlige alternativet med stasjon ved Vikingskipet, da vil ikke Jernbaneverket love noe dobbeltspor til Hamar innen 2024. Dette er med skam å melde en ganske stor forvrengning av det Jernbaneverket virkelig sier.

Det som er planen, er at dobbeltsporet skal bygges til Hamar innen 2024, og videre til Lillehammer innen 2030. I seks år skal det således være dobbeltspor til Hamar, og enkeltspor langs dagens trase videre nordover fra Hamar. Dette betyr at, uansett hvilken trase som velges nordover fra Hamar, må dobbeltsporet på et eller annet sted, sør for eller i Hamar, måtte kobles sammen med dagens trase, og dette må vi leve med i seks år.

Når det gjelder korridorene vest, midt og øst, er dette ganske greit, for de følger hverandre i dagen helt inntil Hamar, Uansett hvilken av disse løsningene som velges, vil det være en overkommelig oppgave for Jernbaneverket å foreta denne sammenkoblingen godt innenfor Hamars kommunegrense. Vel vil det ikke med alternativ midt og øst bygges nytt dobbeltspor de siste 800 meterne inn til dagens stasjon, men dette område er som kjent allerede tilgodesett med både åtte og ti spor. Derfor sier da også Jernbaneverket at dette ikke medfører noen som helst fare for Hamar, og at dette ikke vil ha noen konsekvens for togavviklingen i denne seksårsperioden.

Dog er jeg i denne sammenheng noe mer bekymret for alternativet med nedsenket H1. Etter det jeg har forstått, innebærer dette alternativet en sammenhengende tunnel fra sør i Stange til Jessnes. For meg ser det ut til å kunne bli en gedigen utfordring å få til en sammenkobling av denne løsningen med dagens trase nordover fra Hamar. Med denne løsningen synes det å være en berettiget frykt for at dobbeltsporet fram til 2030 ikke når lenger enn til tunnelinnslaget sør i Stange, og det vil selvsagt kunne få stor betydning for Hamar og for togavviklingen.

Men dette problemet formoder jeg at Gunnar W. Holm, Jan Oreld og et enstemmig kommunestyre i Hamar har en god og vettug løsning på, slik at de med god fornuft kan kreve denne løsningen utredet av Jernbaneverket. Det hadde vært glimrende om noen av disse kunne skissere løsningen på dette i et innlegg i HA.

Og til Erik Kristiansen, i stedet for å svartmale andre alternativ, og komme med skrekkvisjoner om rasering av Østbyen og at dobbeltsporet ikke vil nå Hamar i tide, kunne ikke du heller gi oss en god og varm kjærlighetserklæring til ditt kjære H1.

Kan ikke du fortelle oss ærlig og oppriktig hva som er så fint med tog i dobbelt spor på ei bru eller fylling ute i Mjøsa og langs Koigen. Kan ikke du fortelle oss hvorfor vi hamarsinger skal elske og ære dette alternativet inntil døden skiller oss av, og at dette skal være gjeldende for generasjoner 200 år fram i tid. Kan ikke du, Erik Kristiansen, være snill å fortelle oss dette i ditt neste innlegg i HA, for her må det være noe jeg ikke har fått med meg.

:

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke