Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Hullete veger: Fylkesveg 216 i Åsmarka, en av flere dårlige veger i Ringsaker.Foto: TronD Lillebo
 
Det må snart gjøres noe med vegene
Til Samferdselsdepartementet og til rette vedkommende. Jeg er en av mange sjåfører i Norge. Nå må det snart gjøres noe med bilveger her i landet.

Publisert: 29.mar.2017 23:21
Oppdatert: 29.mar.2017 23:32

Vi skal betale store summer med bomavgifter på flere store bilveger, E6, E16, E18, osv. Men, hva med små vegene, fylkesveger eller riksveger?

Vegene er hullete, og mange veger er så hullete at forstilling på bilen kan ryke. For eksempel her på Hedmarken. Jeg er fra Brumunddal, er lokalkjent og vet hvor det er dårlig veg. Men, tenk om en som er ukjent kjører etter en veg som er mørk. Vet ikke hvor hullene er, det er 60-sone, kommer i den farten og oppdager hullet litt seint. Hvem betaler da for skaden som NCC, Veidekke, ikke gjør noe med? Jeg har ringt NCC x antall ganger, men får bare beskjed om å kjøre etter forholdene. Ja, jeg gjør det. Men hva med alle ukjente sjåfører?

Vi betaler store summer for nye veger her i Norge. Årsavgifter, vegavgift, avgifter på avgifter. Men hva med de andre vegene? I Søta brors land, Sverige er vegene opprustet, og så fort det er en skade på vegen blir vegen utbedret med en gang. Hvorfor skal det være så inni hampen vanskelig her i Norge?

Hvis vi går bakover i tiden, helt tilbake til 2011, i Byflatvegen i Brumunddal. En teleskade har blitt til. NCC dekker til med kald asfalt.. og det blir ikke gjort noe mer med vegen annet enn å lappe, lappe og atter lapping av kald asfalt. Nå seks år senere er vegen blitt så skadet av det ikke er forsvarlig å kjøre der. Hullene er 10-20 cm dype, nok til å få en potensiell skade på kjøretøyet ved hastighet over 30km/t.

Flere fylkesveger eller riksveger i Norge og spesielt i innlandet - i Ringsaker og Hedmark - er så ille at det er fare for liv og helse og kjøre på dem. Hvorfor skal det være slik når Norge er en av verdens rikeste land. Hva går alle våre avgifter til? Hvor mye av avgiftene blir brukt til fylkesveger og riksveger?

Jeg har sendt mange bilder til Statens vegvesen om skade på bilveg. De videresender saken til NCC, Veidekke. Når de får saken, kjører de kanskje ut og sjekker årsak til skade, og fyller eventuelt med kald asfalt. Men hastigheten på vegen reduseres ikke. Hva med å sette ned hastigheten til 30 – 50 km/t, og merke området med skilt om at det er stor teleskade i vegbanen? Og deretter asfaltere dette fortløpende, før det skjer en alvorlig ulykke. For jeg håper det ikke skjer en alvorlig ulykke før det virkelig blir gjort noe etter vegen.

Jeg som privatperson håper å bli hørt. Ringsaker kommune har fått utallige meldinger på en del veger som er direkte farlige å kjøre. Jeg, håper nå å bli tatt på alvor. Må en virkelig ta direkte kontakt med Samferdselsdepartementet i Oslo, da verken NCC, Veidekke eller Statens vegvesen gjør noe med småvegene her i landet?

I Trøndelag, for eksempel, har Adresseavisen startet en spørreundersøkelse der folk kan sende inn bilder av sin veg. En kan sikkert nevne flere bilveger i Norge som trenger førstehjelp. Men da går vel Norge i underskudd. Håper at en blir hørt.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke