Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
FOTO: Christian E. Bergheim
 
Det står mellom vest eller utsettelse
Geir Bjørnar Smebye mener at jeg har dårlig oversikt over kostnadene med tilsving for godstrafikk fra Dovrebanen til Rørosbanen.

Publisert: 16.nov.2016 17:18
Oppdatert: 16.nov.2016 17:29

Jernbaneaksjonistene ser ut til å glemme at Jernbaneverket fra første folkemøte på Gregers har forsøkt å formidle at det er fire kriterier som skal vektlegges spesielt sterkt i valget av trase gjennom Hamar.

1. Investerings- og driftskostnader.

2. Jernbaneteknisk funksjonalitet.

3. Knutepunktutvikling

4. Gjennomførbarhet

Derfor bør Smebye og andre som stiller seg uforstående til at øst er frarådet og vest anbefalt, ha fire tanker i hodet samtidig. Så krevende er det ikke og en kommer langt ved å lese side 40, i forslaget til kommunedelplan fra JBV (juni 2016).

«Dersom K3 øst-3 skulle ha tilsvarende jernbaneteknisk funksjonalitet som de andre alternativene, kunne løsningen enten suppleres med en kort tilknytning mot Rørosbanen fra nord som ville medføre store negative konsekvenser for Åkersvika/RAMSAR-området, eller en lengre tilknytning. En lengre tilknytning som unngår den innerste og viktigste delen av RAMSAR-området ville få store inngrepskonsekvenser, og er grovt vurdert til å koste ca.1 milliard.»

Fylkesmannen har fremmet innsigelse, uten at tilsving er lagt inn i planene. Statens vegvesen har tatt forbehold om innsigelse i neste planfase. Jernbaneverket svarer ikke opp bestillingen fra Stortinget om en tidsmessig jernbane hvis stasjonen ved Vikingskipet skal brukes som vendeplass for godstog.

Uten tilsving fyller trase øst med andre ord ikke de jernbanetekniske kravene til en moderne bane. Med liten tilsving til 200 millioner kroner raserer traseen store deler av Åkersvika naturreservat og deler av Midstranda næringsområde. Med stor tilsving til en milliard raserer traseen store arealer med dyrket mark, deler av naturreservatet, og tilsvingen må etter alt å dømme legges nær bebyggelsen på Ridabu. Da trues folk på Ridabu av de samme problemene som da nye E6 ble foreslått lagt nær boligene på Ridabu.

Usikkerhet i kostnadsberegningene opp mot 10 prosent er selvsagt fornuftig, når alternativene ikke er behandlet likeverdig. For funksjonalitet og knutepunktmålsettinger, scorer vest best. Hvis økonomi alene avgjør, vil bro vinne.

Det foreligger to vestlige alternativer som er godt begrunnet og støttet av tunge offentlige etater.

Kommunestyret kan vedta kommunedelplan for vest med kulvert, og Hamar er fortsatt i posisjon til en plass i neste NTP.

Det verste som kan skje med alle som blir berørt direkte eller indirekte i vest eller øst, er flere år med båndlagte eiendommer, usikkerhet, forfall og redusert bokvalitet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke