15. sep
Jernbane: Også en Olsen med en plan: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) .
Foto: Jon Olav Nesvold, NTB Scanpix
 
Det var en gang en by
Den ligger der fortsatt. Like inntil en vakker sjø. «Samma å je er hen i væla, bære je ser Sjøen», sa folk. De ville ikke sitte og se på for eksempel en kulvert.

Publisert: 16.sep.2016 04:01
Oppdatert: 16.sep.2016 09:49

For at byen skulle såkalt utvikle seg, mente mange at de måtte få flere folk og firma til å flytte dit. Da fikk de flere skattebetalere. Og mer penger til å bruke på de nye skattebetalerne, som jo også måtte ha skole-, sykehjem- og parkeringsplasser. Det fikk ikke hjelpe at de bygde blokker i frodige kornåkre for å få hus nok til alle. Det viktigste var at skattebetalerne ikke valgte å flytte til Fredrikstad.

LES OGSÅ: Positiv mottakelse av kulvertskisser

Nye skattebetalere måtte ha tog som gikk fort. Uten at noen visste hvor det utsagnet kom fra. Han som var sjef for tog i landet, het Solvik Olsen. Ikke i slekt med verken Egon eller Drillo. Men like opptatt av tall og mål: km/t og min. gangavstand. Ikke så rart, han kom jo fra Time, på Jæren.

LES OGSÅ: Flere muligheter for strandsonen uten kulvert

Jeg har en plan, sa Olsen. Nasjonal Transportplan 2018-2029. Der skulle det bestemmes hvilke byer som fikk raske tog først. En ex-statsråd, en ex-politisk rådgiver, og x antall ordførere, var redde for å havne i den sorte innlandsgryte, hvis ikke byen fikk dobbeltspor fort som f. Derfor krevde de «Dobbeltspor snarest», og tenkte at når så mange viktigpersoner skrev under kravet, ville Olsen lytte. Men opplegget deres var egentlig «Dobbeltspor Vest». Flere strøk seg av lista da de skjønte det.

Olsen hadde en hjelper som het JBV. Han var et rått vesen til å planlegge dobbeltspor der tog kunne kjøre superfort. JBV var så hekta på hastighet at han gjerne gikk seg over sjø og land, bare det ble nok speed.

Knutepunktutvikling. Lønnsomhetsanalyse. Det var sånne ord som JBV brukte for å forsvare dobbeltspor der ingen skulle tru, at nokon ville ha bru. JBV lovte riktignok å rydde opp etter seg. På et anna sted i byen hadde JBVs slektninger i mange år sølt farlig gift i jorda, og gitt blanke i å rense opp. Nå foreslo JBV å dekke over området med jord, så folk glemte hele skitten.

JBV likte matte, men ikke tegning. Så han fikk Dronninga til å tegne hvor fint det skulle bli med jernbane der de fleste ikke ville ha den. Mulighetsstudier, kalte han skissene, der den nye byen ligna ei marsipankake pynta med glade barn og trær i pastellrosa. Ingen visste hvem som skulle betale for monsteret. De som bestemte i byen hadde jo ikke planlagt blokker der barna akkurat hadde fått en ny, flott Lekepark!

Folk flest ville heller ha ny jernbane øst i byen. Da sa JBV at hvis byen bestemte seg for det, ville han klage til Olsen. Men Olsen sitt partislagord var jo «For folk flest». Derfor talte han vesenet sitt midt imot og ropte «Morna JBV!!». Og det som holdt på å gå rett vest, ble lykkeligvis lagt øst.

Det levde byen godt med. Og de nye skattebetalere holdt seg i veldig god form, fordi de fleste bodde over 600 m fra den nye Skysstasjonen, men klarte likevel å komme seg dit, både til sykkels og fots.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke