Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Førerkort: Et tilbakeskritt for eldre som fortsatt vil ha mulighet til å kjøre bil. Foto: Christian E. Bergheim
 
Dette er et tilbakeskritt for eldre
NAF avd. Hamar og Omegn inviterer til markering og hedersbevis for 50 års medlemskap +, Jeg takket som ledsager og sjåfør.

Publisert: 01.nov.2017 17:29
Oppdatert: 01.nov.2017 17:32

Nylig var det anledning til førerkort for lokal kjøring: «Dette kan være et alternativ for eldre som gjennom kjøreprøve kan vise at de takler kjøring på kjente veier», sier avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen.

Jeg fikk «Midlertidig førerbevis» til mitt nye kom i posten. Vår kjente vei er fv 222 mellom Tangen – Stange – Hamar med fartsbegrensning på 60 km/t for lange strekninger. For det grissgrendte Norge må det vel fortsatt være forståelse for slik livsverdi. Alta pensjonistforening syns det. Hva med NAF, en stor organisasjon for bilførere? Svaret: Når det gjelder sertifikat kan vi ikke gjøre noe med det. I dag er det meget strenge regler for å kunne få sertifikat, og disse reglene er det i dag fastlegen som utøver. Det kan i mange tilfeller være urimelig, men vondt for den det gjelder. Det verste er å miste sitt sertifikat. Vi beklager.

Den jeg skulle ledsage gikk treårig fagskole for bil på Hamar. Han gikk ut som beste elev med diplom og klokke med inskripsjon «MVL LÆRLINGEPREMIE» som hedersbevisning. For å fornye sitt førerkort gjorde han som før, helt uforberedt på de nye kognitive prøvene som legen var pålagt å bruke, mens jeg hadde undersøkt hva man kunne bli utsatt for. Han er bedre enn meg i hoderegning og med hele livet med eget bilverksted og bilkjøring. Demens kan ramme i forskjellig alder for den enkelte, men viser de nye «legeprøvene» om man er skikket til å kjøre bil? Det er refleks og muskelhukommelse i situasjoner etter erfaring, mens de nye prøvene er ved skrivebordet.

For eldre som fortsatt vil ha bilens mulighet til å komme seg ut på en lettvint måte, er praktiseringen av dette nye tankegods et tilbakeskritt. Begrunnelsen er byråkratisk. Det er et politisk forhold som politisk vilje kan gjøre noe med. Hadia Tajik, nestleder i Ap, sier i intervju med Klassekampen at Norge i større grad må bruke vetoretten mot EU-direktiver.

Det har ikke skjedd noe nytt med eldres kognitive evner som da kjøring i lokalt område var alminnelig anerkjent. «Kognisjon betyr erkjennelse» står det også. Det vil regulere seg selv for den enkelte. Statistikk bekrefter det. Eldre velger selv å slutte. «Mann med hatt» var et uttrykk i mine yngre år, en som ikke tøyet fartsgrensen. «Jo mer ekstremt det blir, jo klarere blir jeg i hodet», refereres Cecilia Brekhus, oppvokst i Bergen. (Aftenposten 13. oktober).

Fastlegeordningen er vel også innført for at legen skal kjenne sine pasienter over tid. Det gir anledning til å følge EU-krav om standardisert førerkort etter legens subjektive bedømmelse av sikkerhet der kandidaten vil kjøre. Bak rattet er det konsentrasjon. Forstyrr ikke føreren.

Politisk vilje må vel interesseorganisasjoner kunne fremskaffe for «dem som bygget landet».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke